Naar inhoud

Voor veel jongeren is een smartphone niet om mee te bellen

Aan het einde van het salaris houdt menigeen een stuk maand over. En tegelijkertijd hebben veel Nederlanders altijd ongebruikte belminuten over aan het einde van diezelde maand. Want de telefoon raakt langzaam zijn oorspronkelijke functie kwijt. De meerderheid van de jongeren van 18 tot en met 30 jaar stuurt namelijk liever een voice-, video- of tekstbericht dan een belletje te doen. 38 procent van deze generatie vindt het zelfs eng om te bellen, dit tegenover slechts 15 procent van de oudere generatie van 31 tot en met 70 jaar.

Belgedrag en datagebruik

Het is niet zo vreemd dus dat ruim twee derde van de Nederlandse volwassenen overweegt om alleen te bellen met data – zonder belminuten. Dit leert een onderzoek onder 1.135 Nederlanders, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van telecomprovider Tele2, met als doel het belgedrag en datagebruik van jongeren in kaart te brengen. Voor het onderzoek zijn geen klantgegevens van de betrokken provider gebruikt.

Liever berichten sturen

Uit het onderzoek blijkt dat 89 procent van ondervraagde jongeren eerder een berichtje stuurt naar vrienden dan dat gebeld wordt. Berichten beperken zich niet alleen tot tekst, jongeren geven aan dat ze onder andere regelmatig videobellen en online platformen als WhatsApp en Snapchat gebruiken in het contact met vrienden. Als er al gebeld wordt met belminuten, is dat eigenlijk omdat er geen WiFi is of om te bellen met ouders. Al sturen de meeste jongeren (59%) familie liever ook een bericht dan dat ze hen bellen.

Langere chatgesprekken

We verwijten jongeren vaak dat ze minder contact met elkaar hebben, maar deze jongvolwassenen communiceren juist meer dan ooit. De helft van de jongeren geeft aan meer dan 2 uur per dag via de smartphone te communiceren en dat de app-, bericht- of chatgesprekken aanzienlijk langer zijn dan de telefoongesprekken. Ook zitten ze in meer – en grotere – groepsgesprekken dan oudere generaties.

All you need is data.

Tekort aan data

Het is niet zo vreemd dus dat jongeren grootverbruikers zijn van data. 37 procent van de Nederlandse jongeren geeft aan dat de maandelijkse databundel altijd op gaat, waardoor helaas meer maand dan databezit overblijft. Ter vergelijking, maar 14 procent van de oudere Nederlanders heeft hetzelfde euvel. Met zo veel datagebruik is het niet verrassend dat Nederlanders ook data willen gebruiken om te bellen. Ruim twee derde van de Nederlanders overweegt om te bellen met alleen data, zonder een vaste belbundel.

Alleen met data bellen

De redenen om alleen met data te bellen:

  • Een kwart van de oudere Nederlanders (30 -70 jaar) belt met WhatsApp. Dus ouders bellen via dit platform is helemaal niet zo gek.
  • Videobellen voelt dichterbij. Een kwart van de jongeren vindt dat een video-call meer voelt als samenzijn.
  • Je zorgt dat je sowieso niet voor overgebleven en ongebruikte belminuten hoeft te betalen door een only-data-abonnement afsluiten. Driekwart van de jongeren geeft aan dit onnodig te vinden. Tot nu toe biedt alleen Tele2 deze optie.
  • Je kan nog meer voice-memo’s sturen. Nederlandse jongeren sturen drie keer meer stemberichten dan oudere generaties. Typen is overrated.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie