Naar inhoud

Vooral developers bepalen het succes van een online platform

De ervaringen van ontwikkelaars met een platform worden steeds belangrijker bij de keuze van een organisatie voor het ene of het andere platform. Een goede developer experience is dan ook essentieel voor het succes ervan. Aanbieders lijken dat nog niet altijd te beseffen, al zijn er ook mooie voorbeelden van bedrijven die het wél begrijpen. De ontwikkelaarsbeleving is de ervaring die developers hebben wanneer zij interacties aangaan met een platform. Meestal gebeurt dit via een application programming interface (API), die ervoor zorgt dat gegevens makkelijk en schaalbaar kunnen worden overgedragen en uitgewisseld. Voor developers is het fijn als dat eenvoudig en snel kan. Daarnaast is het belangrijk dat softwareontwikkelaars goede ondersteuning krijgen via documentatie.


Rondzingen

Hoe eenvoudiger die koppeling tot stand gebracht kan worden, des te groter is de kans op succes voor het platform. Developers zijn momenteel schaars en duur. Dus als het veel tijd en moeite kost om eigen software te integreren, stijgen de kosten. Het komt zelfs voor dat ontwikkelaars overstappen naar een andere organisatie omdat ze het fijner vinden om met een ander platform te werken. Developers wisselen namelijk ervaringen met elkaar uit. Als een platform problemen geeft, zingt dat al snel rond.

Besluitvorming decentraal

Een andere belangrijke ontwikkeling is dat ontwikkelaars een grotere stem krijgen bij beslissingen over het platform waarmee een organisatie werkt. De besluitvorming komt op een andere plek in de organisatie te liggen. Softwareontwikkeling wordt vaker opgeknipt in teams die zelf keuzes maken. De beslissing wordt niet altijd meer in de directiekamer genomen, maar dichter bij de developers. Hun stem wordt dan beter gehoord. Dat is een extra reden om hen tevreden te houden.

Zes wegen naar developer experience

In mijn optiek zijn er zes manieren om developers blij te maken. Om te beginnen moeten zij eenvoudig kunnen experimenteren met het platform. Ze moeten de software kunnen aanroepen en dan zien wat er terugkomt – bijvoorbeeld een zoekopdracht of een betaling. Dat moet mogelijk zijn zonder dat zij zich eerst moet verbinden aan contracten. En als er een foutmelding komt, moet die duidelijk zijn.

Een tweede aspect is het 3:30:3-beginsel. In drie seconden moet je kunnen snappen wat het platform voor je doet. De eerste twee zinnen van de documentatie moeten dat duidelijk maken in heldere taal – begrijpelijk voor developers, maar ook voor andere, minder technische stakeholders. In dertig seconden moet je een test kunnen doen. En binnen drie minuten moet je een waardevol resultaat hebben.

Als derde factor dient de documentatie op orde te zijn. De documentatie moet gelaagd zijn. De developers en product owners moeten snel bij de belangrijkste informatie kunnen. Welke functionaliteit biedt het platform? Wat heb je eraan? Scrum-teams hebben een ander niveau dan gespecialiseerde developers. Daar moet je rekening mee houden. Vervolgens kun je steeds verder de diepte in.

API-triade

Belangrijk voor de developer experience is ook een logische inzet van de API-triade, de drie niveaus van interactie met het platform. Het eerste niveau is de representational state transfer (REST). Dit heeft betrekking op het versturen en ontvangen van informatie. Je stuurt bijvoorbeeld een betaling en je krijgt daar een bevestiging van. Het tweede niveau – de webhooks – houdt in dat je een bericht verstuurt als er iets is veranderd in de status van een onderwerp, bijvoorbeeld als een pakje is bezorgd. Consumenten kennen dit als een pushbericht.

Het derde niveau van de API-triade heeft te maken met het ophalen van specifieke informatie door middel van een vrije vraag – een query. Dit gebeurt met graph query language (GraphQL), een zoektaal die is ontwikkeld door Facebook. Stel dat je wilt weten hoeveel pakjes er bezorgd zijn in een bepaald postcodegebied in Amsterdam tussen tien en elf uur. Dat is informatie die veel waarde kan toevoegen aan je dienstverlening. Dit is echter de achilleshiel van veel software as a service (SaaS), want die zijn veelal zo ver nog niet. GraphQL is best een uitdaging, echt de volgende stap in API’s. Platformen als commercetools en Stripe bieden wel al GraphQL.

Plug-in

Een vijfde manier om de developer experience te verbeteren is een gelaagde aanpak. Naast een goede API en adequate documentatie kan een aanbieder van een platform overwegen of er een plug-and-play-oplossing mogelijk is. Dat is een component waarmee de dienst in één keer geïntegreerd kan worden met platforms als Amazon Web Services (AWS), Magento of Salesforce. Wij bouwen bijvoorbeeld plug-ins voor de 15 meest gebruikte platforms om een snelle en naadloze integratie mogelijk te maken.

En als zesde punt adviseer ik platformeigenaren om informatie zo breed mogelijk te delen. Verstop het niet op je eigen website, maar zorg dat developers er ook via community’s zoals GitHub en Stack Overflow kennis van kunnen nemen. Kies zoveel mogelijk voor open source en weersta de verleiding om aan de integratie te willen verdienen. Bedenk waar developers zitten die van jouw platform gebruik willen maken en biedt het daar aan.

Lichtende voorbeelden

Een lichtend voorbeeld onder de platforms die het snappen is Stripe, een platform voor online betalingen. Deze IT-dienstverlener heeft vanaf het begin ingezet op developer experience. Het bedrijf levert een complete toolkit voor developers, met documentatie, user cases, video’s en webinars. ‘Developers first’ staat op de website en dat is ook echt het uitgangspunt. Daarmee is de onderneming uitgegroeid tot marktleider.

Een ander aansprekend voorbeeld is KPN. Als je de naam van dit telecombedrijf noemt, denk je misschien niet meteen aan een hippe onderneming. Maar het is een showcase van een grote onderneming die een draai aan het maken is en heel bewust developers aan zich probeert te binden. Daardoor is de organisatie in haar markt koploper. Ze biedt mogelijkheden om API’s gratis te testen, plus relevante documentatie en informatie over API-strategieën.

Daarnaast wil ik de loftrompet over Schiphol steken. De luchthaven heeft veel informatie toegankelijk gemaakt zonder concreet doel. Het idee is geweest dat als de gegevens beschikbaar worden gesteld, er vanzelf wel innovatieve diensten komen. En dat gebeurt ook. Je kunt bijvoorbeeld lezen wat de wachttijd is bij de security en welke vertraging er is bij welke gate. Dienstverleners kunnen daarop inspelen door extra medewerkers naar de koffiecorner te sturen.

Friso Geerlings is chief technology officer bij digital agency ISAAC.

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie