Naar inhoud

Vooral food delivery haalt profijt uit de COVID-19-pandemie

Nu premier Mark Rutte heeft aangekondigd dat de strenge lockdown – om COVID-19 in Nederland onder de duim te krijgen – in ieder geval wordt verlengd tot en met dinsdag 9 februari 2021, komen de businessmodellen in uiteenlopende sectoren verder onder druk te staan. Toch zijn er ook bedrijven die floreren tijdens de coronacrisis. Met name bij ondernemingen die zich richten op de bezorging van maaltijden en boodschappen gaat het voor de wind. In 2020 is de markt voor food delivery met ruim 43 procent gestegen ten opzichte van 2019. Inmiddels zijn de bezorgdiensten gezamenlijk goed voor bijna 10 procent van de totale uitgaven aan eten en drinken in dit land.


Groei maaltijdbezorging

Dat blijkt uit de voorlopige cijfers over het afgelopen jaar van The Food Research Company, het onderzoeksbureau van branchevereniging FoodService Instituut Nederland (FSIN). De bezorging van maaltijden door bedrijven in de foodservice is naar schatting gegroeid met maar liefst 37 procent ten opzichte van 2019 naar ruim 2,7 miljard euro in 2020. Zonder de COVID-19-pandemie zou die omzetgroei ongeveer 14 procent zijn geweest. In het afgelopen jaar is de maaltijdbezorging – als gevolg van de pandemie – goed geweest voor bijna 23 procent van de totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken in Nederland.

Toename bezorging retail

Nog harder dan de maaltijdlevering is boodschappenbezorging gegroeid. In 2020 is de bezorging van boodschappen door foodretail – supermarkten en speciaalzaken – toegenomen met naar schatting ruim 49 procent ten opzichte van een jaar eerder naar bijna 2,7 miljard euro. Dat is ruim 600 miljoen euro meer dan de oorspronkelijk inschatting, waarmee het marktaandeel van totale levering vanuit foodretail – inclusief bijvoorbeeld de bezorging van wijnen, taarten en versboxen – nu op ruim 6 procent ligt in vergelijking met een jaar eerder.

COVID-19 als aanjager

“COVID-19 heeft gefungeerd als een aanjager. Food delivery is al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen”, duidt Inga Blokker, momenteel directeur van The Food Research Company en per 1 mei 2021 directeur van FoodService Instituut Nederland. “Mensen die voorheen nooit hadden besteld, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.”

Omzetontwikkeling in de markt voor bezorging van maaltijden en boodschappen van 2016 tot en met 2020

Meer doordeweeks

Niet alleen hebben meer Nederlanders gekozen voor bezorgen, ook is de bestelfrequentie per klant toegenomen. Consumenten bestellen niet alleen meer op zondagavond een maaltijd, maar ook vaker op doordeweekse dagen. Uit de onlangs gepubliceerde ‘FSIN FoodShopper Monitor 2021’ – een jaarlijks onderzoeksrapport voor de leden van die vereniging – kun je opmaken dat vooral Nederlanders uit de jongere generaties steeds vaker kiezen voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken.

Alternatief voor zelf koken

“Voor millennials en digital natives is een maaltijd laten bezorgen het meestgenoemde alternatief wanneer ze geen zin hebben om te koken. In 2018 kozen zij er dan voor om alsnog te koken”, vertelt Inga Blokker. “De klok is wat betreft de bezorgingsmarkt een paar jaar vooruitgezet.” Bezorgketens hebben afgelopen jaar meer nieuwe vestigingen geopend en ketens die nog niet of weinig bezorgden, zijn versneld overgeschakeld. De variatie in het aanbod is daardoor toegenomen.

Groei is structureel

“De groei die nu versneld is ingezet, verdwijnt niet zomaar als de beperkende maatregelen voorbij zijn”, voorziet Inga Blokker. “Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestelden, blijven dat na de pandemie zo nu en dan doen. Bovendien is er een grote groep jonge mensen die regelmatig geen zin heeft om te koken, waarvan we in ons consumentenonderzoek zien dat maaltijdbezorging voor hen op zo’n moment de natuurlijkste optie is – vanzelfsprekender dan een kant-en-klaarmaaltijd van een supermarkt bijvoorbeeld. Dat belooft ook voor de toekomst groei voor de bezorgmarkt. Hoewel de omzet in 2021 zeker niet zo’n vlucht neemt als in 2020, staan voor wat food delivery betreft de seinen voor toekomstige groei op groen.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie