Naar inhoud

Vooral jongeren keren Twitter de rug toe

Het is onrustig op de burelen van Twitter. Niet alleen verlaten topfunctionarissen massaal het platform met het onduidelijke businessmodel, ook de belangstelling voor het medium neemt af. Met name jongeren verlaten het sociale kanaal. En dat terwijl sociale media meer en meer onderdeel worden van het dagelijkse bestaan. In Nederland zijn 9 op de 10 inwoners actief op deze domeinen. Anno nu is WhatsApp met 9,8 miljoen gebruikers het grootste platform, gevolgd door Facebook met 9,6 miljoen gebruikers.

Trends in sociale media

Dit kunnen we concluderen uit het rapport 'Nationale Social Media Onderzoek 2016', de jaarlijkse trendstudie naar het gebruik en de verwachtingen van sociale media. Het onderzoek onder ruim tienduizend Nederlanders van 15 jaar en ouder is uitgevoerd Newcom Research & Consultancy. De uitkomsten laten zien dat het gebruik van sociale media nog steeds toeneemt. WhatsApp is het grootste platform, op de voet gevolgd door Facebook. De belangstelling voor Facebook en YouTube blijft groeien, terwijl Instagram in het dagelijkse gebruik Twitter is gepasseerd.

Grootste platformen

De meest gebruikte platformen in Nederland zijn:

  • WhatsApp: 9,8 miljoen gebruikers, waarvan 7,0 miljoen dagelijks;

  • Facebook: 9,6 miljoen gebruikers, waarvan 6,8 miljoen dagelijks;

  • YouTube: 7,2 miljoen gebruikers, waarvan 1,3 miljoen dagelijks;

  • LinkedIn: 4,2 miljoen gebruikers, waarvan 0,3 miljoen dagelijks;

  • Google+: 3,6 miljoen gebruikers, waarvan 1,2 miljoen dagelijks;

  • Twitter: 2,6 miljoen gebruikers, waarvan 0,9 miljoen dagelijks.

Meer ouderen op Facebook

Als we kijken naar het dagelijkse gebruik, zien we dat Facebook (3%) en YouTube (8%) meer gebruikt worden ten opzichte van vorig jaar. Google+ (-8%), LinkedIn (-25%) en Twitter (-10%) worden minder dagelijks bezocht. Overigens is het gebruik van WhatsApp dit jaar voor het eerst gemeten in het onderzoek en ontbreken derhalve vergelijkingscijfers. De groei van Facebook komt vooral door een toename van het aantal ouderen dat het platform bezoekt. Jongeren zijn juist minder op het medium te vinden.

Instagram verdringt Twitter

De dalende belangstelling voor Twitter is terug te vinden in de leeftijdscategorie tot 20 jaar. 80-plussers beginnen dit medium juist te ontdekken. Jongeren opteren steeds meer voor kanalen die beeldcontent bieden. Dat is te zien aan de toenemende dagelijkse gebruik van Instagram (37%), Pinterest (28%) en Snapchat (69%). Ook foursquare (77%) en Wechat (61%) zien de belangstelling fors groeien.

Toename beeld- en livecontent

Naar verwachting stijgt het gebruik van de sociale media onder ouderen het komend jaar. De onderzoekers voorspellen dat Instagram in 2016 Twitter zowel in dagelijks als absoluut gebruik overstijgen. Verder voorzien zij dat Facebook haar groeipotentieel onder jongeren bereikt. En de stijging van YouTube, Instagram en Snapchat voorspellen een verdere explosieve toename van beeld- en livecontent op de sociale media.

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Newcom.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie