Naar inhoud

Voortgaande groei e-commerce zichtbaar in Nederland

Nederlandse online shoppers gaan dit jaar naar verwachting € 810,89 per persoon uitgeven, een stijging van € 26,64 ten opzichte van 2015. De e-commerce in Nederland kent dit jaar naar verwachting een groei van 16,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit is nagenoeg gelijk aan het Europese gemiddelde van 16,7 procent en zelfs boven de Verenigde Staten, dat een groei van 14,4 procent kent. Het aantal transacties via mobiele devices is inmiddels meer dan verdubbeld sinds 2014.

Goede vooruitzichten e-commerce

Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van het instituut Centre for Retail Research in opdracht van kortingswebsite ActiePagina.nl. Naar verwachting doen online shoppers dit jaar gemiddeld 13 aankopen per persoon en hebben daarbij een bedrag van € 63,00 in het digitale winkelmandje. De Britten zijn de meest frequente online shoppers van Europa met bijna 22 transacties. En ze geven daarbij ook nog het meest uit per transactie (€ 71,23). Er is dus nog zeker veel groei mogelijk in Nederland, een goed vooruitzicht voor de toekomst van Nederlandse e-commerce.

Sterke stijging mobiel winkelen

In Nederland zijn er per 100 mensen ruim 116 mobiele abonnementen. Tablets en smartphones zijn dus niet meer weg te denken uit het leven van consumenten en het wordt steeds normaler om aankopen via een mobiel apparaat te doen. Dit jaar groeit de omzet via mobiel in Nederland met 57 procent, een stuk boven het Europees gemiddelde van 45 procent. Iedere Nederlandse mobiele shopper geeft in 2016 naar verwachting € 524,82 uit, een stijging van 38,1 procent ten opzichte van vorig jaar en zelfs een stijging van 138 procent in vergelijking met 2014. Hier loopt Nederland juist weer iets voor op het Europees gemiddelde, dat een stijging van 32,1 procent kent ten opzichte van 2015.

Betere online winkelervaring

Het aantal transacties dat mobiele shoppers doen, is in de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld. Deden mobiele shoppers in 2014 nog gemiddeld 4,4 aankopen via een mobiel apparaat, de verwachting is dat dit in 2016 gemiddeld 10,7 zal zijn, waarbij ze per aankoop € 49,14 besteden. “De investeringen van retailers in een betere online winkelervaring werpen duidelijk vruchten af”, stelt Iwan Mouton, managing partner bij ActiePagina.nl. “Meer dan de helft (53,4%) van alle Nederlanders winkelt online en doet dit ook steeds vaker.”

Behoeften van mobiele gebruikers

Daarnaast wordt het steeds veiliger, gemakkelijker en normaler om aankopen via een mobiel apparaat te doen”, aldus Mouton. “Ieder jaar komen er weer veel mobiele shoppers bij, dankzij de nog steeds toenemende verkoop van tablets en smartphones. Tegenwoordig shopt meer dan 20 procent van de Nederlanders al mobiel. Dit kan nog veel meer toenemen als online retailers bereid zijn om te voldoen aan de behoeften van de mobiele gebruikers, zoals apps, mobile friendly sites en promoties.”

Een gedetailleerd overzicht van de onderzoeksresultaten vind je op de website van ActiePagina.nl.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie