Naar inhoud

Vormen public relations bij uitvaartorganisaties een taboe?

In Nederland kennen we – net als in andere landen overigens - weinig maatschappelijke organisaties die voor iedereen relevant zijn. Een uitvaartorganisatie is echter een voorbeeld van een maatschappelijk organisatie die dat duidelijk wél is. Bij onze geboorte hebben we immers allemaal de zekerheid gekregen die we ooit sterven. Bovendien krijgen we bij leven en welzijn ook allemaal te maken met de dood. Denk aan het overlijden van familieleden of vrienden. Doodgewoon dus.


Uitvaartbranche

Toch lijkt er een soort taboe te rusten op public relations bij uitvaartorganisaties. Dat komt met name doordat de dood gevoelig ligt en praten daarover nog steeds lastig is voor veel Nederlanders. Ik ben er echter rotsvast van overtuigd dat creatieve communicatie over dit onderwerp kan bijdragen aan het doorbreken van dit taboe. Waarom kunnen we het met elkaar bijvoorbeeld niet hebben over onze uitvaartwensen en die wensen vast laten leggen? Ondanks mijn nog niet zo vergevorderde leeftijd – ik ben 25 – vind ik dit een interessant onderwerp. Bovendien valt er voor uitvaartorganisaties genoeg te communiceren.

Public relations

Zo kan een uitvaartorganisatie communiceren over innovatieve ontwikkelingen op uitvaartgebied en dit bekender maken bij het grote publiek. Een enquête over uitvaartwensen kan een interessant nieuwsbericht opleveren. Ook andere ontwikkelingen in de sector kunnen nieuwswaardig zijn. In welke provincie vinden bijvoorbeeld relatief gezien de meeste crematies plaats ten opzichte van het aantal begrafenissen? Is er sprake van bepaalde, opvallende trends in de branche?

Ontwikkelingen

Om een actueel voorbeeld te noemen, met de nieuwe maatregelen rondom COVID-19 mogen er maximaal 30 personen bij een uitvaart aanwezig zijn. Op begrafenissen en crematies zijn veelal meer genodigden zijn dan dat maximum. Hoe wordt dit dan opgelost? Dergelijke ontwikkelingen zijn nieuwswaardig, al moet er natuurlijk wel actief gecommuniceerd worden naar relevante media. Niet alleen informeer je zo mensen, maar door regelmatig in de media te verschijnen claim je als uitvaartorganisatie tevens een autoriteit te zijn in deze zeer interessante markt.

Negatieve publiciteit

Verder lijkt het alsof uitvaartorganisaties vooral negatief in de media komen in programma’s zoals Radar – zo ook in de uitzending van 2 november 2020. Het is naar mijn mening erg makkelijk om negatief te berichten over dergelijke organisaties, hoewel ze in mijn beleving altijd ontzettend hun best doen. Met goede public relations kun je zelf de regie houden. Daar liggen dus nog veel kansen voor organisaties in de uitvaartsector. Laten we samen dit taboe doorbreken.

Victor-Jan Vanparijs is adviseur public relations bij pr-bureau Continews.

Noot van de redactie

Op CustomerTalk verschijnen met enige regelmaat artikelen over de klantbeleving in de uitvaartsector. Dit zijn twee aansprekende voorbeelden:

Foto: Continews

Tip: Wil jij communicatie een integraal onderdeel van jouw organisatiestrategie maken? Dan is de opleiding Strategisch Communicatiemanagement wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de actuele trends, kennis en inzichten op het gebied van strategische communicatie.
  • Je brengt in 12 dagdelen jouw strategische organisatiedoelstellingen in lijn met de doelstellingen van je organisatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie