Naar inhoud

Vraag naar clouddiensten groeit explosief door coronacrisis

“Cloud gaat over hoe je computing doet, niet waar je computing doet.” Deze uitspraak van Paul Maritz, voormalig chief executive officer van softwarebedrijf VMware, is momenteel relevanter dan ooit. COVID-19 laat bedrijven namelijk beseffen dat cloud computing onmisbaar is geworden. Nu bijna elke onderneming een sprint heeft getrokken om thuiswerken zo prettig mogelijk te maken, is de vraag naar cloudgebaseerde oplossingen in een snel tempo gestegen. Daarnaast speelt de vraag of het thuiswerken na de coronacrisis het nieuwe normaal wordt. De verwachting is inmiddels dat veel Nederlanders dit na de crisis – deels – blijven doen.


Minder focus op bezit en meer op gebruik

Cloud computing haakt niet alleen in op de coronacrisis. Het sluit ook aan op de maatschappelijke ontwikkeling dat we – als mens en vooral als consument – minder streven naar bezit maar meer naar gebruik. We kiezen niet en masse meer voor een auto, maar voor een abonnement op Greenwheels in combinatie met een gunstige OV-chipkaart. In plaats van het bezitten van een auto – die regelmatig naar de garage moet en waarbij je om de haverklap te maken hebt met steenslag – kun je altijd gebruikmaken van een deelauto die altijd op en top verzorgd is. Zo gaat het ook met IT en de cloud: je hebt altijd de laatste versie, profiteert snel van innovaties en je weet exact wat je kwijt bent.

Zelfbewustzijn en zelfvertrouwen

Het afnemen van cloudservices zien we in verschillende vormen en gradaties. Maar één ding hebben ze gemeen: het succes van een cloudmigratie gaat hand in hand met het zelfbewustzijn van de organisatie. Als zij exact weet wat het onderscheidende vermogen is – en hier ook succesvol mee is in termen van klanttevredenheid of bedrijfsresultaat – groeit het zelfvertrouwen. Met dit vertrouwen ben je als organisatie in staat om – naast het secundaire domein – ook het primaire domein vanuit de cloud af te nemen.

De cloud kent geen grenzen

De voordelen van de cloud zijn evident. Je kunt als organisatie sneller schakelen en opschalen. De productiviteit gaat omhoog. Als je bovendien goede afspraken maakt met de cloudserviceprovider, is de beveiliging van een hoog niveau en kun je over de gehele linie kosten besparen – in beheer, in gebruik en in onderhoud van IT-componenten. Maar deze winstpunten zijn niet zonder slag of stoot te verzilveren.

Complex verandermanagement

Wanneer je als organisatie mede door cloud computing een andere plek inneemt in een waardeketen of zelfs in een compleet nieuwe waardeketen terechtkomt, vereist dit een knap staaltje verandermanagement. Verschillende emoties vechten om voorrang. Enerzijds word je als organisatie in toenemende mate afhankelijk van derden en neemt het gevoel van angst en achterdocht toe. Anderzijds kan het goed zijn dat een euforisch gevoel zich meester maakt van de organisatie.

Organisatie-overschrijdend zijn

Het clouddenken bestaat in de kern uit organisatie-overschrijdend bezig zijn. Zoals gesteld, de cloud kent geen grenzen. Je kunt samenwerken en kennis uitwisselen met nieuwe partijen. Dat deden we uiteraard vroeger ook al. Maar met cloud computing wordt het zo veel meer vanzelfsprekend. Uiteindelijk gaat het om het borgen van de identiteit van jou als organisatie in een veranderende waardeketen en als individu die werkzaam is in deze dynamische omgeving.

Positieve prikkels voor het brein

Het brein blijft op zoek naar positieve prikkels. Het is dus van belang dat je als organisatie je best blijft doen om ook in het cloudtijdperk – waarin grenzen vervagen – het wij-gevoel in acht te nemen. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende terugkoppeling in die veranderende waardeketen. Tegelijkertijd moet je met goede afspraken de angst en onzekerheid wegnemen die gepaard gaan met de afhankelijkheid van cloudserviceproviders. En vergeet niet dat er ook wel eens iets fout mag gaan in het agile tijdperk.

Meer informatie over cloud computing en de rol van het brein vind je in het trendpaper ‘Survival of the smartest – cloud computing’ van IT-dienstverlener BCT.

Dimitri Palmen is commercieel directeur bij IT-dienstverlener BCT.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie