Naar inhoud

Vrijdag de dertiende wordt ook door Nederlanders beleefd

Wie vanmorgen in zijn agenda heeft gekeken, moet ook vastgesteld hebben dat het vandaag vrijdag 13 oktober 2017 is. Vrijdag de dertiende, de dag die van oudsher bekend staat als ongeluksdag. Pech ligt op de loer en daarom zijn mensen over de hele wereld vandaag extra op hun hoede. Maar in hoeverre staat de nuchtere Nederlander eigenlijk stil bij deze ongeluksdag? Vermijden zij zwarte katten of gaat deze dag ongemerkt aan hen voorbij?

Een op de vijf Nederlanders

Onderzoek van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel in opdracht van creditcardmaatschappij International Card Services wijst uit dat maar liefst één op de vijf Nederlanders vandaag extra voorzichtig is. Zij gaan liever niet op reis, plannen geen belangrijke afspraken en lopen al helemaal niet onder een ladder door. Voor het onderzoek is aan 1.055 Nederlanders gevraagd naar hun bijgeloof en onhandigheid. Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten zijn het type claims op een aankoopverzekering in kaart gebracht.

Eigen onhandigheid

Vrijdag de dertiende leeft dus zeker onder de Nederlanders. Dat men zichzelf niet altijd even handig vindt, ligt hier wellicht aan ten grondslag. Je laat je gloednieuwe smartphone in de toiletpot vallen, of ploft op de bank bovenop je net gekochte merkbril. Het overkomt één op de vijf (20%) Nederlanders minimaal maandelijks dat zij iets kapot laten vallen of beschadigen door hun eigen onhandigheid. Bij 6 procent gebeurt dit zelfs wekelijks. Extra voorzichtigheid op vrijdag de dertiende lijkt dan ook wel op zijn plaats te zijn.

Top vijf geclaimde producten

ICS ziet ongelukjes door eigen onhandigheid terug in de claims die worden gedaan via de aankoopverzekering. Daarmee zijn aankopen met de creditcard 180 dagen verzekerd tegen diefstal, verlies of schade. De top vijf van geclaimde producten is:

  • telefoons;
  • tablets;
  • horloges;
  • armbanden;
  • (zonne)brillen.

Het duurste product dat ooit werd geclaimd bij de creditcard-uitgever was een jas van 3.250 euro. De jas was beschadigd en kon worden vergoed binnen de verzekering.

Verzekerd tegen pech

Een deel van de claims op de aankoopverzekering komt voort uit onhandige ongelukjes, zoals iets op het dak van de auto laten liggen en wegrijden of het verliezen van een armband of horloge. “In zo’n geval komt het goed uit dat, wanneer je het betreffende product met een creditcard hebt aangeschaft, je in veel gevallen het volledige aankoopbedrag terug kunt krijgen. Toch blijkt uit ons onderzoek dat niet iedereen zich bewust is van deze aankoopverzekering”, zegt Marjolein Gerritsen, directeur klant & markt bij International Card Services.

Geen invloed op gedrag

Bijna een kwart (24%) van de Nederlanders weet inderdaad niet dat aankopen, zowel online als offline, met veel creditcards tot 180 dagen verzekerd zijn tegen diefstal, verlies of schade. Het wel of niet verzekerd zijn, heeft overigens weinig invloed op hoe mensen met hun spullen omgaan. Slechts 5 procent van de ondervraagden zegt minder voorzichtig te zijn wanneer ze een aankoopverzekering zouden hebben.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie