Naar inhoud

Vrouwen gevoeliger voor korting dan mannen

Nederlandse vrouwen bezwijken veel sneller voor kortingen dan mannen. Vooral korting op kleding leidt bij vrouwen veel sneller tot een impulsaankoop dan bij mannen het geval is. Ook korting op voeding prikkelt het vrouwelijke deel van de Nederlandse bevolking meer. Dit betekent overigens niet dat mannen alleen maar rationeel shoppen. Impulsaankopen op elektronica worden juist weer vaker door mannen gedaan.

Impulsaankopen

Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau RMI in opdracht van kortingsapp Yellowbag onder ruim 800 Nederlanders. Maar liefst 80 procent van de vrouwen schaft regelmatig kleding en voedsel aan omdat er korting wordt gegeven. Schoenen en verzorgingsproducten zijn voor twee derde van de vrouwen een impulsaankoop. Onder Nederlandse mannen liggen deze percentages beduidend lager. De uitzondering die de regel bevestigt, is elektronica. Iets meer dan de helft van de mannen doet hier wel eens een impulsaankoop in, tegen nog geen 30 procent van de vrouwen.Afbeelding Yellowbag 1

Funshoppen

Zowel mannen als vrouwen gaan regelmatig op zoek naar producten met korting terwijl ze eigenlijk niks nodig hebben, zo blijkt verder uit het onderzoek. Ook hier zijn vrouwen meer bedreven in dan mannen. Vooral naar kleding met korting wordt flink gezocht, zo geeft meer dan de helft van de vrouwelijke respondenten toe. Ter illustratie, een derde van de Nederlandse mannen zoekt wel eens naar kleding met korting zonder iets nodig te hebben.Afbeelding Yellowbag 2

Leeftijdsgroepen

Ook tussen leeftijdsgroepen zijn er opvallende verschillen. Jasper van Elferen, oprichter van Yellowbag, licht toe: “Generatie Y en de babyboom-generatie zwichten gemiddeld gezien het minst vaak voor korting. Maar een derde van de personen tot 30 jaar gaat weer wel op zoek naar producten met korting terwijl ze niks nodig hebben. Van alle leeftijdsgroepen is dit het hoogste aandeel. Bij 65-plussers is dit juist weer het laagst, namelijk een vijfde.”Afbeelding Yellowbag 3

Online en offline

Overigens zijn er ook producten waarbij kortingen slechts een kleine bepalende rol spelen. Zo wordt slechts 21 procent van de Nederlanders door korting overgehaald om een tas of meubels te kopen. Maar vrijwel iedereen, bijna 90 procent van de respondenten, houdt tijdens het shoppen rekening met korting. Zowel online als offline.

Meer informatie over het onderzoek vind je op de website van Yellowbag.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie