Naar inhoud

Waardering onder gasten van grote horecaformules doorgelicht

De winkelbeleving in een stad of een dorp wordt in toenemende mate bepaald door de aanwezige horecavoorzieningen. Het sociale aspect blijft immers de onderscheidende factor tussen de offline en online ervaringen. Buitenshuis een maaltijd nuttigen is bovendien in Nederland inmiddels een reguliere activiteit. Op steeds meer plaatsen zien we dan ook vestigingen van out-of-home-formules verschijnen. Tijd om de waardering onder de gasten van de grotere horecaformules van Nederland te peilen.

Uit het ‘Formule Rapport 2018’ van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat Julia’s, Bagels & Beans, SPAR en Hutten de best gewaardeerde out-of-home-formules zijn. Deze formules worden elk in hun eigen segment ‘fast service’, ‘coffee & lunch’, ‘on the move’ en ‘at work’ als beste gewaardeerd door hun eigen gasten. In totaal zijn op basis van 10.426 bezoeken 67 formules gewaardeerd op de 7 G’s: gemak, gastvrij, goedkoop, genieten, gezond, goed geweten en goed verhaal.

Het is inmiddels de 8e editie van dit jaarlijkse onderzoek dat iedere keer een volledige weergave geeft van de ontwikkeling in waardering en loyaliteit onder de gasten van de grotere horecaformules van Nederland.

Julia’s best gewaardeerde formule in ’fast service’

Julia’s wordt door haar gasten met een 6,9 binnen het segment ‘fast service’ het beste gewaardeerd. Vooral op de aspecten ‘gezond’ en ‘genieten’ scoort de keten hoog. Binnen dit segment behaalt Kwalitaria de tweede positie, gevolgd door Family.

”Het segment ‘fast service’ blijft maar groeien en biedt hierdoor ruimte voor steeds meer locaties van bestaande en nieuwe formules”, stelt Bas van Eekelen, business development manager foodretail & foodservice bij GfK. “Het zal niemand ontgaan zijn dat maaltijdbezorging een revolutie teweeg heeft gebracht maar ook nieuwkomers zoals SLA en eazie zijn sterke voorbeelden van de ongekende dynamiek binnen dit segment. Het is in ieder geval duidelijk dat een actuele positionering op zowel gezond genieten als gemak inspeelt.”

Bagels & Beans krijgt beste waardering binnen ’coffee & lunch’

Bagels & Beans weet met een 7,4 wederom de hoogste waardering binnen het segment ‘coffee & lunch’ te behalen. De ijzersterke scores op ‘gezond’, ‘genieten’, ‘gastvrij’, ‘geweten’ en ‘goed verhaal’ genereren een zeer robuuste positie. Niet vreemd dat de formule zelf inmiddels de achtste G van ‘geluk’ heeft geïntroduceerd. De op één na hoogste waardering is voor Vlaamsch Broodhuys, die in dit segment wordt gevolgd door HEMA.

”Hoewel formules binnen het segment ‘coffee & lunch’ misschien relatief meer mogelijkheden hebben om tot een onderscheidende positionering te komen, zijn het met name de vele lokale horecaconcepten die het lastig maken om schaalgrootte te realiseren”, aldus Van Eekelen. “Alles draait om behoud van een eigen unieke identiteit, geholpen door mooie producten en ultieme gastvrijheid.”

SPAR best gewaardeerde formule in ’on the move’

SPAR wordt binnen het segment ‘on the move’ het hoogste gewaardeerd. De keten weet, volgens de klanten, vooral op ‘gezond’, ‘genieten’ en ‘gastvrij’ het verschil te maken. AH to go en BP krijgen na Spar de hoogste waardering dit segment.

“Afgelopen jaar is er ontzettend veel gebeurd binnen dit segment”, vertelt Van Eekelen. “Met name foodretail-formules zoals SPAR deden hun intrede langs de weg, op het station en in de binnenstad. Dit terwijl de gevestigde formules vaak al voor een strategisch vraagstuk stonden in relatie tot bijvoorbeeld alternatieve brandstoffen en overheidsbeleid.”

Hutten ontvangt beste waardering in ‘at work’

Hutten is een naam die afgelopen jaren vaker op de hoogste positie binnen dit segment terug te vinden was. De keten krijgt van de gasten de beste waardering binnen dit segment. Met name de hoge waardering voor ‘gezond’ en ‘gastvrij’ zijn bepalend voor deze uitkomst. Albron en Vermaat worden na Hutten als hoogste gewaardeerd.

“Dit blijft een boeiend segment als het gaat om de transitie van gesubsidieerde naar commerciële samenwerkingsmodellen”, duidt Van Eekelen. “Niet eenvoudig, maar inmiddels is voor diverse organisaties binnen dit segment het gemeengoed, waar bovendien op het gebied van verantwoord ondernemen mooie stappen worden gezet.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie