Naar inhoud

Waarom 18+-identificatie binnenkort geen lachertje meer is

Je kent ze wel, van die goedbedoelde leeftijdscontroles op internet die simpel te omzeilen zijn. Zo hebben de meeste bierbrouwers een poortje voor hun website waarop gevraagd wordt naar de geboortedatum van de bezoeker. Echt waterdicht is dat natuurlijk niet, want ook een 14-jarige kan uitrekenen hoe oud je zou moeten zijn om in 2017 boven de 18 te zijn. Nu is dat bij het bezoeken van alleen een website misschien niet zo'n groot probleem, maar wat als er ook producten kunnen worden gekocht op een dergelijke website? Dan wordt de noodzaak van een goed werkende leeftijdscontrole pas echt goed duidelijk.

Bron: Heineken.nl

Leeftijdscheck aan de voordeur

Voor online aanbieders van producten, denk aan alcohol, e-sigaretten en krasloten, die alleen mogen worden verkocht aan klanten van 18 jaar en ouder was leeftijdscontrole een heikel punt. Tot voor kort dan. Verschillende bezorgdiensten bieden inmiddels een leeftijdscheck aan de voordeur aan. Het nadeel hiervan is dat dit een behoorlijke kostenpost met zich meebrengt, wat een negatief effect heeft op de marge. Daar komt nog bij dat het noodzakelijk is dat de besteller ook daadwerkelijk thuis is om het pakketje aan te nemen – bezorgen bij de buren is dan geen optie.

Leeftijdscontrole bij de aankoop

Een alternatief is ook beschikbaar, namelijk leeftijdscontrole bij de aankoop. Het is steeds eenvoudiger om achter de werkelijke leeftijd van webshop- en websitebezoekers te komen met nieuwe online identificatiemiddelen. Denk bijvoorbeeld aan iDIN, dat de nieuwe standaard lijkt te worden op het gebied van online identificatie. Het grote voordeel van iDIN ten opzichte van de meeste andere online identificatiemiddelen is dat gebruikers zich al bij hun bank hebben geïdentificeerd met hun paspoort, rijbewijs of ID-kaart. Voor consumenten is dit handig, omdat het heel laagdrempelig in gebruik is. Voor webshop-eigenaren biedt iDIN een substantiële zekerheid dat de koper 18 jaar of ouder is. Aanbieders van producten die alleen maar mogen worden verkocht aan klanten boven de 18, zoals drank, krasloten en (e-)sigaretten kunnen hierdoor eenvoudig bij de aanschaf vaststellen of de klant al oud genoeg is.

Klantvriendelijker en kostenefficiënter

iDIN biedt naast een volledige identificatie ook de mogelijkheid om alleen een leeftijdsverificatie uit te vragen. Dit is klantvriendelijker voor de eindgebruiker en kostenefficiënter voor de online verkoper. Met deze ontwikkeling ligt het voor de hand dat online verkopers snel over zullen gaan tot het met meer zekerheid vaststellen van de gerechtigde leeftijd van de koper en twijfelachtige ‘leeftijdscontroles’ zoals deze zullen verdwijnen:

De auteur is senior product manager bij CM, een platform voor messaging, betalingen, apps en voice.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie