Naar inhoud

Waarom agile de game-changer voor de marketeer van nu is

De druk op marketing is de afgelopen 10 jaar enorm toegenomen. De marketeer heeft er nieuwe uitdagingen, verantwoordelijkheden en afhankelijkheden bij gekregen. Marketeers in kleine organisaties hebben moeite om met beperkte middelen de juiste prioriteiten te stellen. Zij werken met specialisten die ieder op z’n eiland meer zou willen met minder. In grote organisaties worstelen marketeers om projecten in beweging te houden. Veel tijd gaat verloren met het navigeren van projecten over de talloze managementlagen en afdelingen. Dat moet anders kunnen!

Een nieuwe manier van samenwerken

Agile in marketing is de manier om het anders aan te pakken. Bij kleine organisaties verbetert het de samenwerking tussen de specialisten. Daarnaast helpt het bij het maken van de juiste keuzes uit het innovatieportfolio. Bij grote organisaties dicht het de kloof tussen ICT, marketing en sales en doorbreekt het de bureaucratie. In de Nederlandse ICT-wereld is agile al de meest populaire manier van werken. Maar ook organisaties als bol.com, ING en Eneco werken op deze nieuwe manier. De opmars van agile lijkt hiermee niet meer te stuiten! Maar waarom is agile de nieuwe game-changer voor marketeers in Nederland geworden?

1. Marketing beweegt op de snelheid van digitaal

De wereld is online, onze klanten zijn online, dus marketing is online. De digitalisering van ons vak heeft gezorgd voor real-time en continue feedback van klanten, snel veranderende klantbehoeften en dus kortere levenscycli van onze proposities.

Dit vraagt om versnelling van ons vak om de concurrent voor te kunnen blijven. Versnelling is een belangrijk voordeel van agile marketing. Met agile in marketing kun je niet alleen beter maar ook sneller reageren op klantfeedback, op campagne resultaten, social media-trends of productintroducties... en dus op veranderende klantbehoeftes.

2. Marketing en de technische revolutie

Het marketing vak is enorm veranderd. Nog geen 5 jaar geleden verliep het gros van de klantcommunicatie via commercials, advertenties, één website en veel direct mail. Vandaag de dag bestaat de klantreis uit een duizelingwekkende reeks van (digitale) touchpoints op verschillende devices. Door de technologische revolutie maakt de ICT-er in de marketing een opmars. Want hoe moeten we anders wijs worden uit het complexe web van vragen en tooling. CRM, CMS, EDM, campaign management, big data, predictive analytics, test- en optimalisatietools, data-management-platforms en een veelheid van cloud-gebaseerde applicaties en databases...pfff.

Agile in marketing zorgt voor de optimale samenwerking tussen techniek en marketing in multidisciplinaire teams.

3. Koning klant

Dat de klant tegenwoordig alle macht heeft, weten we allemaal. Een ontevreden klant of eigenwijze blogger kan met de kleinste steen een rimpeling veroorzaken die kan uitgroeien tot een tsunami. Iedereen kan hiermee je business model direct onder druk zetten en zelfs omverwerpen. Goed luisteren naar je klanten en hun reacties serieus nemen, is essentieel onderdeel geworden van iedere organisatie. De agile methode omarmt als geen ander de dialoog met de klant. Ze plaatst de klant in het hart van het proces. Ontwikkelen volgens de agile methode, of het nou een campagne of een webapplicatie is, is de meest klantgerichte aanpak.

4. De jeugd van tegenwoordig

Millennials overspoelen de kantoren in rap tempo. Met hun komst veranderen zij de bedrijfscultuur. De jeugd van tegenwoordig wil autonomie, constante feedback en echte verantwoordelijkheid. Maar willen ook verrijking, niet materialistisch maar psychosociaal. De nieuwe bedrijfscultuur moet transparantie, flexibiliteit, diepgang en autonomie bieden. Agile in marketing biedt dit alles en nog veel meer.

In Amerika zijn marketeers als Scott Brinker, John Cass, en Jim Ewel belangrijke pleitdragers van agile marketing. Zij hebben in 2012 het initiatief genomen om het Agile Marketing Manifesto te schrijven met de uitgangspunten voor het toepassen van agile binnen marketing.

De auteur houdt van marketing in de 6e versnelling. Marketing moet voor hem continu klanten verwonderen, waarde creëren en zichzelf vernieuwen. Als marketeer is hij daarom dagelijks op zoek naar nieuwe waardeproposities en marketingtechnologieën. Hij is de oprichter van het eerste agile marketingbureau van Nederland Number8. Bij Beeckestijn Business School is Paul Ligtenberg docent voor de executive opleiding Agile Business Management.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie