Naar inhoud

Waarschuwing voor mogelijk misbruik online van coronacrisis

In een tijd waar in Nederland remote working en social distancing de norm vormen, zijn Nederlanders meer dan ooit aangewezen op het online domein. Hoewel talloze initiatieven – zowel zakelijk als privé – de saamhorigheid in de samenleving versterken, zijn er bijna vanzelfsprekend ook individuen die op het wereldwijde web misbruik van de situatie proberen te maken. In business-to-consumer én business-to-business is het daarom zaak op te passen voor frauduleuze praktijken.

Ook reviewplatform Trustpilot waarschuwt consumenten voor mogelijk misbruik online van de uitbraak van het coronavirus. Sinds januari 2020 heeft de organisatie minstens 90 nieuwe profielpagina’s ontdekt op haar platform die verwijzen naar COVID-19 of het coronavirus in de domeinnaam hebben. Elke dag worden er drie nieuwe domeinen met deze termen toegevoegd.

Misbruik maken van de pandemie

Hoewel sommige van deze bedrijven rechtmatig handelen, luidt het advies dat consumenten uiterst voorzichtig dienen te zijn als zij te maken krijgen met bedrijven die beweren dat ze een dienstverlening omtrent een behandeling, preventie of testen gerelateerd aan het virus aanbieden. Dergelijke ondernemingen worden op doorlopende basis beoordeeld. In de gevallen waar organisaties bewust consumenten misleiden en misbruik maken van de pandemie, worden consumenten gewaarschuwd en de autoriteiten ingeschakeld, zodat die er de juiste opvolging aan kunnen geven.

Consumenten waarschuwen elkaar

“Een van de voordelen van een open platform zoals dat van ons is dat wij consumenten de mogelijkheid geven elkaar te waarschuwen als een bedrijf zijn beloftes niet waarmaakt”, duidt Carolyn Jameson, chief legal & policy officer bij Trustpilot. “Gezien hoe kwetsbaar mensen zijn in deze buitengewone tijd, willen we alle consumenten oproepen extra voorzichtig te zijn. Wij moedigen hen altijd al aan om zoveel mogelijk hun gezonde verstand te gebruiken. In de huidige situatie betekent dat ze de adviezen van de autoriteiten dienen op te volgen als het gaat om behandelingen en testen voor het coronavirus.”

Online reviews worden gemarkeerd

“We rollen ook nieuwe richtlijnen uit die het makkelijker maken voor consumenten en bedrijven om hier op de juiste manier mee om te gaan. Deze nieuwe richtlijnen worden gevolgd door een nieuwe procedure voor bedrijven en consumenten om reviews te voorzien van een flag. We willen de zekerheid bieden dat ons platform een plek is en blijft waar consumenten informatie kunnen begrijpen en vertrouwen. Onze nieuwe richtlijnen moeten extra duidelijkheid en transparantie geven hoe ons netwerk werkt en we zorgen er ook voor dat iedereen zich op de juiste manier gedraagt.”

Gevolgen van online misleiding

De nieuwe richtlijnen en gewijzigde procedure rondom de flagging van reviews volgt op een recent onderzoek. Daaruit blijkt dat bijna de helft (49%) van de consumenten wereldwijd geld kwijtraakt aan slechte producten en diensten door fake reviews, terwijl vier op de tien (40%) zeer bezorgd zijn over hun vrijheid van meningsuiting.

Tips & tricks bij het gebruik van reviews

Hoewel mensen meestal niet heel bedreven zijn in het ontdekken van fake reviews, zijn er wel een aantal zaken waar consumenten rekening mee kunnen houden als zij klantbeoordelingen gebruiken:

  • Gebruik reviews samen met andere bronnen én je gezond verstand, vooral als een bedrijf allemaal maar reviews heeft met vijf sterren.
  • Vertrouw niet alleen maar op het aantal sterren, want die markering geeft slechts een vluchtige indicatie. Het is vaak de moeite om ook het ook van een andere kant te bekijken.
  • Bekijk ook de negatieve reviews. Die kunnen juist geruststellend zijn, omdat ze eveneens laten zien dat de organisatie in kwestie openstaat voor opbouwende kritiek.
  • Controleer ook het aantal reviews en hoe recent ze zijn geplaatst, om er zeker van te zijn dat je gebruikmaakt van wisdom of the crowd en niet alleen van een select groepje.
  • Kijk op open reviewsites waar iedereen een beoordeling mag schrijven en die bedrijven niet toestaan om vooraf te controleren en modereren wat geplaatst wordt.

Waarborg vrijheid van meningsuiting

Het zijn de consumenten die bepalen welke bedrijven beoordeeld worden op Trustpilot. Een bedrijfsprofiel wordt automatisch aangemaakt zodra een consument zoekt op de bedrijfsnaam op het platform. Als consumenten vervolgens reviews schrijven, worden deze toegevoegd aan de bedrijfspagina. Om de vrijheid van meningsuiting van consumenten te waarborgen, wordt nooit een bedrijfsprofiel verwijderd. Een negatieve ervaring van een consument met een onderneming kan immers gelden als een waarschuwing voor anderen.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie