Naar inhoud

Wantrouwen onder Nederlanders over kortingen op Black Friday

Bijna 70 procent van de Nederlanders denkt dat de kortingen op Black Friday – dit jaar op 29 november – nep zijn. Toch is een op de vijf van hen van plan sowieso iets aan te schaffen op deze dag. De populariteit van deze dag wint snel aan terrein in koopjes-minnend Nederland. Zo’n 95 procent van de consumenten is bekend met het fenomeen. Toch weet slechts 25 procent van de Nederlanders wanneer Black Friday precies plaatsvindt, namelijk op de laatste vrijdag van november.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders dat is uitgevoerd door strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners.

Vooral oog voor eigen wensenlijstje en Sinterklaas lijkt op zijn retour

De aankopen tijdens Black Friday worden vooral met het oog op het eigen wensenlijstje gedaan. Twee op de drie Nederlanders geven aan vooral zichzelf te verwennen op deze dag (67%). Met het oog op de feestmaand die eraan komt, worden er op Black Friday met name inkopen gedaan voor Kerstmis (42%). Sinterklaas lijkt op zijn retour, want slechts 24 procent van de Nederlanders koopt die dag iets voor pakjesavond. Ook is er een duidelijke verdeling te zien in de koopjes waarop mannen en vrouwen jagen. Zo gaan mannen met name voor elektronica (44%) tijdens Black Friday en kopen vrouwen vooral modeartikelen (49%). Ook opvallend is het feit dat mannen eerder bereid zijn de portemonnee flink te trekken. Zo geeft bijna 45 procent van hen aan meer dan 100 euro uit te geven, ten opzichte van ruim 24 procent van de vrouwen.

Nederlanders pas tevreden vanaf 40 procent korting

De kortingen vliegen je om de oren op de laatste vrijdag van november, maar de Nederlander neemt niet zomaar genoegen met elke aanbieding. Zo geeft bijna 60 procent van de Nederlanders aan een aankoop pas een goede deal te vinden als de korting 40 procent of hoger is. En dat Black Friday voor sommige Nederlanders serious business is, blijkt wel uit het feit dat een op de vier bereid is om ‘s nachts de wekker te zetten voor de beste koop. Hoewel jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot en met 24 jaar Black Friday het vaakst als hysterisch beschouwen, staan zij er wel het positiefst tegenover (64%). Hiermee lijkt er een trend te ontstaan. Want hoe ouder de Nederlander, des te negatiever deze denkt over Black Friday.

Nederlanders verslaafd aan korting

“Dat Nederlanders verslaafd zijn aan korting, mag geen geheim zijn”, zegt Jos Eeland, senior director bij Simon-Kucher & Partners. “Fabrikanten en retailers springen hier goed op in door dagen als Black Friday en Singles’ Day steeds groter neer te zetten. De verslaafde consumenten passen in de komende jaren hun koopgedrag steeds meer aan en wachten met de aanschaf van luxe producten tot de bekende promotionele piekmomenten. Het is nu aan retailers en fabrikanten om winstgevend te blijven onder al deze promotiedruk, zonder er een fake friday van te maken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie