Naar inhoud

Wantrouwen over afluisterende overheid

Nederland tapt van alle landen ter wereld de meeste telefoongesprekken af. De helft van de Nederlanders vindt het belachelijk dat de overheid op grote schaal afluistert. Bijna 40 procent vindt dat het opsporen van criminelen als excuus wordt gebruikt om de privacy van burgers te schenden. Ook de veiligheid van persoonlijke gegevens op hedendaagse communicatiemiddelen als WhatsApp en Facebook wordt sterk in twijfel getrokken.

Privacy telecom

Dat blijkt uit een studie van de marktonderzoekbureaus Motivaction en Telecompaper dat applicatie-aanbieder Warble aan de vooravond van de International Privacy Conference (IPC) in Amsterdam heeft gepresenteerd. Dat Nederland wereldkampioen aftappen is, is voor 68 procent van de Nederlanders nieuw. Zo’n twee derde weet niet dat zijn telecomaanbieder standaard zijn naam, adres en woonplaats aan de overheid doorspeelt.

Belemmering telefoneren

Zodra Nederlanders hiervan op de hoogte zijn, hebben zij beduidend minder vertrouwen in de overheid en telecomaanbieders. Ruim een kwart van de Nederlanders houdt er tijdens het bellen wel eens rekening mee dat hij wordt afgeluisterd. Ruim een op de vijf voelt zich door het idee te worden afgeluisterd met enige regelmaat belemmerd om vrijuit te praten.

Wantrouwen WhatsApp

Minder dan een kwart van de Nederlanders vertrouwt WhatsApp, zo blijkt uit het onderzoek. Ruim de helft weet niet dat het gebruik van deze gratis is omdat privégegevens gedeeld worden met anderen. Zodra Nederlanders hiervan op de hoogte zijn, wantrouwt twee derde de populaire communicatie-app. Het vertrouwen in Facebook, de eigenaar van WhatsApp, is nog minder: slechts 6 procent vertrouwt Facebook zijn privé-gegevens zonder zorgen toe. Een ruime meerderheid vindt dat hij eigenlijk bedachtzamer zou moeten zijn als het gaat om zijn digitale privacy.

VoIP-applicatie

Tijdens de conferentie die zondag van start is gegaan, is een mobiele applicatie gelanceerd die niet door overheden is te tappen. De Warble App neemt onder meer voor mensenrechtenactivisten, dissidenten en journalisten in landen als Rusland en China de belemmering weg om vrijuit te telefoneren. De app is een initiatief van twee Nederlandse ondernemers. Om te bellen wordt gebruikgemaakt van Voice over IP (VoIP) en verloopt via een dataverbinding als 3G, 4G of WiFi. De app is te gebruiken op iOS, Android en Windows-desktop, wereldwijd goed voor 90 procent van de markt.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie