Naar inhoud

Wantrouwen over online informatie over financiële producten

Het internet is voor consumenten een belangrijke informatiebron in de oriëntatiefase in de aanloop naar de aankoop van een product of dienst. Maar liefst 74 procent van de Nederlanders twijfelt echter weleens aan de betrouwbaarheid van informatie op het wereldwijde web over financiële producten. Er wordt niet alleen getwijfeld aan de betrouwbaarheid van informatie, want consumenten hebben ook moeite met het vinden van de juiste informatie. Zo geeft 38 procent aan moeite te hebben om online de juiste informatie te vinden over financiële producten.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 800 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van IT-dienstverlener CRM Partners. De onderzoeksbevindingen zijn verwerkt in het rapport ‘Finance verdient vertrouwen van de consument’.

Twijfels over online informatie financiële producten

“Het is opvallend dat zoveel Nederlanders twijfelen aan de betrouwbaarheid van informatie over financiële producten die online te vinden is”, stelt Arjan Splinter, accountmanager bij CRM Partners. “We weten dat het internet de plek is waar veel consumenten hun zoektocht naar een financieel product beginnen, omdat zij hier vrijblijvend informatie kunnen inwinnen. Het is daarom belangrijk dat financiële dienstverleners zich realiseren dat het online bieden van overzichtelijke, transparante informatie essentieel is om de klanten aan zich te binden. Dit kan een goed fundament leggen voor de klantrelatie.”

Tussenpersonen kunnen informatie beter verstrekken

Consumenten kunnen een financieel product – zoals een verzekering of een lening – direct afsluiten bij een financiële dienstverlener. Zij kunnen hier echter ook een tussenpersoon voor inschakelen. Uit het onderzoek komen drie redenen naar voren waarom Nederlanders kiezen voor een tussenpersoon als het gaat om informatieverschaffing. Zo geeft 64 procent aan moeite te hebben met het vaststellen van het onderscheidend vermogen van financiële dienstverleners. Verder denkt 51 procent met een tussenpersoon makkelijker informatie te kunnen uitwisselen dan met een financiële dienstverlener. Daarnaast is 56 procent van mening onvoldoende op de hoogte te zijn van de financiële voorwaarden om een financieel product zelfstandig af te sluiten bij een financiële dienstverlener.

Goede informatie is veel belangrijker dan snelheid

De Nederlandse consumenten blijken veel behoefte te hebben aan goede informatie bij het afsluiten van een financieel product. Maar liefst 88 procent geeft aan bij het afsluiten van een financieel product het belangrijker te vinden goed op te hoogte te zijn van de voordelen en nadelen van het betreffende product, dan dat het afsluiten ervan snel kan gebeuren.

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie