Naar inhoud

Wat zijn de plannen van marketeers voor 2017? Praat mee!

“De marketingafdeling moet de strateeg van de organisatie zijn. Het is aan de marketeers om rigide organisaties zo aan te passen dat ze optimaal kunnen presteren in de markt. Een markt die middenin de digitale transformatie zit. Die markt, die verandert steeds. En dus moet de organisatie zich ook blijven aanpassen aan de nieuwe trends en mogelijkheden die deze mediarevolutie teweegbrengt.”

Zo klonken de grote ambities van marketeers in Nederland aan het einde van 2015, opgetekend in het vierde onderzoeksrapport 'Acceptatie van digital marketing in B2B' . Dit onderzoek is uitgevoerd door SAMR, een onderneming gericht op customer science, in samenwerking met Beeckestijn Business School. De marketeers uit het onderzoek zagen het als hún taak om de organisatie mee te nemen in de digitale transformatie. We zijn een jaar verder. Het vijfde onderzoek over digital marketing komt eraan. Wat is er van de ambities voor 2016 uitgekomen? En wat waren de hick-ups? Drie topics, drie persoonlijke conclusies en een uitnodiging aan jou om mee te praten!

Succes in digital marketing valt of staat bij commitment van het management.

1. Mandaat, mandaat, mandaat

Wij marketeers wisten het al in het onderzoek eind 2015: succes in digital marketing staat of valt bij commitment van het management. Het was onze grootste uitdaging om dat in 2016 voor elkaar te krijgen. Vandaag de dag ontbreekt het ons volgens mij nog altijd aan mandaat. En nog meer ontbreekt het organisaties als geheel aan voldoende kennis om ‘te doen’. Marketeers hebben munitie nodig om het management te overtuigen de organisatie meer digital en social te maken.

Voor 2017 wordt wat mij betreft dit hét argument: niemand - zelfs de grootste marketing-wizzard - kan door de continue toestroom van nieuwe mogelijkheden tot in detail op de hoogte zijn. Dat vraagt om inzet van meerdere expertises. Gebruik maken van specialistische kennis van collega’s. De marketeer is de programmamanager met het overzicht. Specialistische collega’s worden ingezet als projectmanagers van scrum projecten.

Conclusie: marketing is geen functie, maar een competentie. En dát mandaat moeten we in 2017 tussen de oren krijgen.

Marketing is geen functie, maar een competentie.

2. Technologie en cross-channel

Marketeers voorzagen voor 2016 twee belangrijke pijlers: kennis van marketingtechnologie en cross-channel-optimalisatie. Oftewel, de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de klant zien te krijgen. Ik denk dat die uitdaging nog altijd een puzzel is waar menigeen van ons zich op stuk bijt.

Mijn verwachting is dat dit niet lang meer zal duren, de middelen worden steeds slimmer. Marketing automation tools, die je CRM koppelen aan je CMS. Dat biedt een prachtig inzicht in het gedrag en de behoeften van je klanten. Met dat inzicht begint de cross-channel-optimalisatie. Marketing automation heeft het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen. Volgens het 'B2B Marketing Trendrapport 2016' van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) werkt 25 procent van de marketeers er al mee en bijna de helft van de overige marketeers wil met er mee aan de slag.

Conclusie: we’re getting there.

3. Klantdata

Klantdata optimaal inzetten: het - voorspelbare - derde topic uit het onderzoek van vorig jaar. Vrijwel alle marketeers hadden het voor 2016 hoog op de prioriteitenlijst staan. De vraag is of we vorderingen hebben gemaakt. Uit een recent wereldwijd onderzoek van Forbes en Oracle blijkt dat het 81 procent van de marketeers niet lukt om klantdata zo in te zetten dat er nieuwe en impactvolle marketingprogramma’s uit volgen. Een schrikbarend hoog percentage, want die klantdata vormen de basis van een succesvolle marketing.

Toch kijk ik er niet van op. Ik denk dat de focus van hogerhand nog te vaak ligt op de korte termijn (lees: snelle omzet en winst), in plaats van op goede klantervaringen en een relatie opbouwen. Die overstap maak je niet zomaar, dat vraagt om een nieuwe mindset. De individuele voorkeuren en leefstijl van de klant staan centraal bij alles wat je doet. Weinig bedrijven hebben een compleet klantbeeld. Geloof het of niet, ik kom nog steeds organisaties tegen die de customer journey zelf voor de klant hebben ingevuld. Geïntegreerde marketing is dan een brug te ver. Dat lukt pas als je een holistisch beeld hebt van de klant.

Conclusie: data benutten begint met kennis van de klant. Werk aan de winkel.

Data benutten begint met kennis van de klant.

De uitdagingen voor 2017: praat mee!

Drie topics, drie opinies van mij. Maar waar het écht om draait is jouw mening. Wat zijn jouw uitdagingen op het gebied van digital marketing? Praat mee! Geef hier je reactie (deadline 30 oktober) en doe mee aan het vijfde ‘Nationale Onderzoek naar Digital Marketing’. Ik kijk ernaar uit.


De resultaten van het onderzoek worden door Egbert Jan van Bel en Jessica Jonasse gepresenteerd tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day'. Dit bijzondere evenement op het gebied van de digitale transitie vindt op donderdag 24 november 2016 plaats in ’t Spant in Bussum. Tal van toonaangevende sprekers uit verscheidene landen en sectoren wijzen jou die dag aan de hand van praktijkvoorbeelden de weg naar succes in een voortdurend veranderende maatschappij.

De auteur is manager business development bij SAMR en gespecialiseerd in medewerker- en klantbeleving.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie