Naar inhoud

“We gooien zelf onze online privacy weg”

Online privacy, bestaat dat überhaupt nog wel? In het tijdperk waarin we alles delen op onze social media accounts, lijkt alles voor het grijpen te liggen. En dat doen we helemaal zelf. Dat stelt Alain Dujardin, ooit begonnen als copywriter in de traditionele reclamewereld, maar al snel ontdekker van de mogelijkheden van het digitale domein. Thans is hij creative director van digitaal reclamebureau Greenberry. Dit bureau ontwikkelt concepten voor onder andere Centraal Beheer, BNN-VARA en Zilveren Kruis. Zijn visie op online privacy.

Hoeveel online privacy is er nou eigenlijk nog?

Privacy, get over it. Ik denk dat we online privacy zelf aan het weggooien zijn. Een voorbeeld is het gebruiken van gratis maildiensten. Vroeger waren die betaald en nu zijn er veel gratis diensten, zoals Gmail. Maar je betaalt daarvoor in advertenties. Google mag alles in jouw mailbox doorkijken en past die daar op aan. Privacy is ons betaalmiddel geworden om gratis diensten te mogen gebruiken.”

Komt dat niet gewoon doordat we het niet weten?

Dat is deels het geval, maar het is ook deels onverschilligheid. Wachtwoordgebruik is roekeloos. Zo is “123456” nog steeds één van de meest gebruikte wachtwoorden. En dat terwijl je toch ook weet dat je je voordeur goed op slot moet doen? Mensen lezen ook de voorwaarden niet en daardoor weten ze niet waar ze mee instemmen. Als je dat wel zou doen, zou je meteen weten wat er met je gegevens gebeurt. Het interesseert ons niet, maar we raken er wel opgewonden over. Dat is heel onverschillig.”

Misschien vertrouwt iedereen er gewoon op dat er niks met je gegevens gebeurt?

Het risico dat gegevens op straat komen te liggen, is er altijd. Nota bene Apple had een lek waarbij een hoop gevoelige informatie naar buiten kwam. Bedrijven zouden veel beter moeten informeren, maar we moeten ook beter nadenken over wat we delen. Dingen zijn ook nooit echt weg, je kan jezelf bijna niet online verwijderen. Dat bleek ook toen Snapchat gehackt werd. Voor jou verdwijnen de foto’s na een paar seconden, maar op de servers niet.”

Maken bedrijven geen misbruik van die onverschilligheid?

Het zou erg helpen als grote bedrijven die machtige posities hebben met betrekking tot data hun verantwoordelijkheid nemen. Dat kan door op een normale manier uit te leggen wat ze met die data doen. De voorwaarden op een leuke manier opschrijven, bijvoorbeeld. Daar valt veel op te winnen, maar je moet niet alle verantwoordelijkheid bij bedrijven leggen.”

Wat moeten we dan zelf doen?

Ik vind het belangrijk dat mensen zich beseffen dat als je online privacy wil, je daar zelf iets aan moet doen. We hebben heel erg de neiging om alles wat we doen te delen. Maar in sommige gevallen kan je daar zelf niet eens iets aan doen. Periscope is een livestreaming-app, waarbij dus meteen live wordt uitgezonden wat je filmt. En iedereen kan dat bekijken. Dat is een inbreuk op privacy, want je hebt geen keuze als iemand anders jou filmt.”

Volledige online privacy, bestaat dat?

Nee, want dan moet je veel diensten gewoon niet meer gebruiken. Gelukkig ontstaat er wel langzaam een soort sluimerend bewustzijn. Blijf alert en denk goed na over wat je online doet en deelt.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie