Naar inhoud

Webshops dienen binnenkort voor iedereen de deuren te openen

Is alles nu hosanna in het digitale tijdperk? Allesbehalve. En dat is een understatement. KPN stuurt gewoon nog sms’jes over een internetstoring naar je vaste telefoon – die gesproken tekstberichten zijn alleen krachtvoer voor Arjen Lubach. De website van de ‘Dutch Design Week’ is een complexe legpuzzel voor hoogbegaafden – voor een leek is het vooral een potsierlijk doolhof. En bij de Rabobank kun je maar met een bankpas per bankrekening internetbankieren – niet handig als je partner in een ver buitenland zit en jij de schoolboeken voor je kinderen wil bestellen. Tegelijkertijd blijken webshops hun deuren gesloten te houden voor consumenten uit landen die niet ze in hun winkel willen. Gelukkig komt aan deze vorm van discriminatie binnenkort een einde door de Geoblocking Verordening.

Over de grens verkopen

Uit een onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat 36 procent van alle Europese webshops niet over de grens verkoopt. Van deze webshops doet 27 procent dit niet om levering over de grens te voorkomen en 22 procent om geen transacties via buitenlandse betaalpartijen te verwerken. De Europese Unie wil af van deze vorm van discriminatie. Over anderhalve maand gaat daarom de Geoblocking Verordening van kracht in de EU. Het is vanaf 3 december 2018 verboden voor webshops om consumenten uit andere EU-landen te discrimineren op basis van locatie. Wat betekent dit concreet voor je webshop?

Discriminatie op basis locatie

Het discrimineren van consumenten op basis van hun geografische locatie heet geoblocking. E-tailers kunnen, bijvoorbeeld door IP-adressen automatisch te controleren op landcodes, de inhoud van hun website verborgen houden voor bepaalde consumenten. Ook komt het voor dat webshops weigeren te leveren aan bepaalde verzendadressen of de gehanteerde betaalmethoden niet voor consumenten uit andere EU-landen ondersteunen. Sommige e-tailers ontzeggen consumenten zelfs alle toegang tot hun webshop wanneer ze zich in bepaalde landen bevinden.

Optimale goederenstroom

De nieuwe verordening heeft als doel om de e-commerce-markt optimaal te benutten. Dit betekent dat alle EU-webshops hun producten en diensten moeten leveren aan alle Europese consumenten, ongeacht uit welk EU-land ze komen. Bovendien schrijft de Geoblocking Verordening voor om dezelfde algemene voorwaarden te hanteren voor alle klanten en betalingen afkomstig uit alle EU-lidstaten te accepteren.

Klaar in anderhalve maand

Om goed voorbereid te zijn op de Geoblocking Verordening is het belangrijk om de volgende punten te controleren en, indien nodig, aan te passen:

#1. Bekijk je algemene voorwaarden

Verwijder alle instellingen die ervoor zorgen dat consumenten beperkt of geen toegang hebben tot de inhoud van de webshop en zorg dat voor alle consumenten dezelfde EU-rechten gelden.

#2. Neem bestaande betalingsopties onder de loep

De Geoblocking Verordening schrijft voor dat webshops betalingen afkomstig van rekeningnummers uit alle EU-lidstaten, via de betaalpartijen die ze in de arm hebben geslagen, moeten accepteren. Ook moeten alle consumenten gebruik kunnen maken van dezelfde betaalmethoden, ongeacht hun locatie. Bied je in Nederland bijvoorbeeld PayPal aan? Dan moet dit vanaf 3 december 2018 ook voor websitebezoekers uit Frankrijk bruikbaar zijn als betaalmethode.

#3. Maak het bezorgbeleid in orde

Webshops mogen niet discrimineren in de bezorgmethoden op basis van de geografische locatie. Dit betekent dat dezelfde voorwaarden gelden voor consumenten in alle EU-landen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om in Nederland de bestelling bij een pick-up-point op te halen? Dan moet dit ook in Duitsland het geval zijn.

#4. Verwijs niet door naar een ander domein, tenzij verplicht of expliciet gemeld

Als de webshop in diverse talen beschikbaar is, houd dan rekening met:

  • Doorverwijzing naar andere domeinen – zoals .nl, .be of .de – in verband met juridische regelingen of reeds bestaande webshops op die domeinen. Let op, doorverwijzen op deze manier is alleen toegestaan mits de websitebezoeker hier expliciet toestemming voor geeft.
  • Als het niet nodig is om door te verwijzen, is dit wettelijk niet toegestaan na invoering van de Geoblocking Verordening. Controleer dus of dit voor jouw webshop het geval is. Zo niet, zet het dan stop.

#5. Schiet niet in de vertaalstress

Het is niet verplicht om je webshop in alle Europese talen aan te bieden. Wanneer een bepaald land niet je doelmarkt is, hoef je de website ook niet in die lokale taal aan te bieden. Ook hoef je niet aan alle lokale (belasting)wetten te voldoen, alleen in het land waar de webshop gevestigd is.

Een positieve ontwikkeling

De Geoblocking Verordening is een positieve ontwikkeling volgens Tim Heinen, country manager Benelux van het vertrouwenskeurmerk Trusted Shops: “De nieuwe verordening laat webshops optimaal gebruikmaken van het ultieme voordeel van internet: grensoverschrijdend verkopen. Wel brengt de verordening enkele wat uitdagingen met zich mee. Het is voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf best een uitdaging om grensoverschrijdend te verkopen. Er moeten bijvoorbeeld veel logistieke zaken geregeld worden. Aan de andere kant biedt het kansen om het klantenbestand enorm uit te breiden.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie