Naar inhoud

Webshops merken oranjekoorts in de aanloop naar Koningsdag

Webshops doen goede zaken in de week voor Koningsdag. Feestgangers gebruiken de verjaardag van Koning Willem-Alexander graag als excuus om met name in het segment kleding en schoenen los te gaan. Consumenten willen in de twee dagen voor de nationale feestdag hun garderobe aanvullen met nieuwe items als jurkjes, shirts, broeken en pumps. Want Nederlanders willen natuurlijk goedgemutst paraderen over de vrijmarkt.

Piek in online verkopen

Dit blijkt uit cijfers van de webshops in Nederland die gebruik maken van de diensten van betaalprovider Klarna. De data wijzen uit dat met name op de 25e, maar ook op de 26e dag van april een piek is in het aantal online verkopen van kleding en schoenen. Bijna een derde (28%) van het totale aantal verkopen in de laatste 10 dagen van de aprilmaand worden op deze twee specifieke dagen gedaan. In maart en mei zijn deze dagen minder druk voor webshops. Dan worden respectievelijk 7 en 21 procent van het totaal aantal verkopen in de laatste 10 dagen gedaan.

Kleding en schoenen

Koningsdag staat symbool voor koopjesjagen op de vlooienmarkt. Maar dit wordt volgens deze cijfers dus wel veelvuldig gedaan in een splinternieuwe online aangeschafte outfit. Consumenten besteden geen hoge bedragen. Opvallend is dat specifiek het aantal aankopen voor lagere bedragen onder € 50,- voor kleding en schoenen hoog is in deze periode. In 2016 was de feestoutfit iets meer waard dan in 2017. Gemiddeld kocht men in de verkooppiek op de 25e in 2016 voor € 109,- aan kleding en schoenen, in 2017 was dat € 94,-.

Meer dan horecafeest

“Koningsdag is niet alleen een feest waar de horeca flink van profiteert”, stelt Annette Verdouw, head of marketing van België, Nederland en Frankrijk bij Klarna. “Ook de online moderetailers pikken een graantje mee. Feestgangers bereiden zich voor op de festiviteiten en shoppen op het laatste moment online nog een outfit bij elkaar, met name aan de hand van lager geprijsde items. Dit biedt de online retailers mooie kansen om hierop in te spelen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie