Naar inhoud

Websites musea inspireren bezoekers niet voldoende

De musea in Nederland trekken per jaar gemiddeld 24 miljoen bezoekers. Zij vormen daarmee een van de grootste culturele trekpleisters van het land. Maar de online beleving van die bezoekers is duidelijk nog voor verbetering vatbaar. Onoverzichtelijke sites, het ontbreken van openingstijden, weinig inspiratie en geen contactmogelijkheden. Dat is kort samengevat de kritiek van de consument op de meeste websites van musea. Veel musea slagen er niet in om bezoekers online te informeren. En al helemaal niet om te inspireren het museum te bezoeken.

Amateuristische online voorlichting

Uit een onderzoek naar de kwaliteit van de websites van 980 musea door portal Museumkwartier.nl mag geconcludeerd worden dat er nog zeer amateuristisch wordt omgegaan met het online voorlichten van mogelijke bezoekers. Dit ondanks het feit dat juist de teruglopende bezoekersaantallen het belangrijkste probleem zijn van veel musea.

Websites hopeloos verouderd

Het is schokkend om te zien hoe vaak de websites hopeloos verouderd zijn”, Jennifer van Bastelaar, de initiatiefneemster van de portal. “Openingstijden uit 2013, laatste nieuws uit 2012 en geen enkele mogelijkheid om contactinformatie te vinden. Dit ontneemt bezoekers de kans om het museum te gaan bezoeken, iets waar musea juist veel behoefte aan hebben.”

Positieve uitzonderingen

Musea die er positief uitspringen zijn dit jaar voor het eerst onderscheiden met de award “Museum Ontdekking”. De award is een prijs voor musea die laten zien innovatief, actueel en vernieuwend te zijn. Bij het uitbrengen van de stem zijn musea beoordeeld op drie criteria: sociale interactie, verrassende elementen en actuele informatievoorzieningen, zoals de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en faciliteiten in het museum.

Met de tijd meegaan en vernieuwen

Tijdens de eerste editie van de uitreiking van de awards hebben onder meer Pit Veiligheid in Almere, Natuurmuseum Nijmegen, Streekmuseum Tiel, Natura Docet Wonderryck Twente en Nationaal Militair Museum in Soest de prijzen in ontvangst mogen nemen. Deze musea laten zien dat zij mee gaan met de tijd en vernieuwend te zijn.

Beschouwd als ouderwets en stoffig uitje

Ondanks de grote diversiteit worden musea veelal nog gezien als een ouderwets en stoffig uitje. “Anno 2015 is dat absoluut niet meer nodig”, zegt Van Bastelaar. “Daarom kunnen wij met het uitreiken van de awards laten zien dat er al heel veel musea zijn die juist heel goed inspelen op de actualiteiten en vernieuwingen die nodig zijn om bezoekers te blijven trekken. En de anderen motiveren om die stap ook te zetten. Dat is de enige weg om uit de lage bezoekersaantallen te komen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie