Naar inhoud

Webwinkels benutten de kansen van Black Friday niet volledig

Het Amerikaanse fenomeen Black Friday is in korte tijd ook een begrip in Nederland geworden. Dit is in de Verenigde Staten van Amerika de dag na Thanksgiving Day, een vrijdag waarop veel Amerikanen vrij hebben. De retailsector heeft dit gegeven aangegrepen om de winterse feestdagen extra onder de aandacht te brengen. Ook de e-commerce-sector speelt op deze dag in. Maar Nederlandse webshops laten vooralsnog miljoenen aan extra omzet liggen tijdens Black Friday – de dag die dit jaar op 29 november valt.

Een slechte logistiek, een matige vindbaarheid, een verkeerde productkeuze en haperende webshops zijn de belangrijkste redenen van de omzetderving. Black Friday is in Nederland de laatste jaren snel uitgegroeid tot een serieuze online omzetpiek. Vorig jaar is op die dag via iDEAL voor ruim 275 miljoen euro aan goederen verkocht door webshops. “Dit zijn mooie cijfers”, aldus Durk Hellinga, directeur van hostingbedrijf Cacholong. “Maar in de praktijk schuilt er ook veel frustratie bij ondernemers, want er gaat nog altijd veel mis.”

Online omzet mislopen door een slechte voorbereiding

“Niet voor niets heeft bijvoorbeeld PostNL vorig jaar gewaarschuwd dat veel bestellingen later werden bezorgd. De logistiek dienstverlener was niet goed voorbereid op de enorme koopdrift van consumenten. Webshops werden overspoeld met vragen. Ook de shops zelf hadden een behoorlijke moeite om de toestroom door Black Friday goed te managen. We hebben diverse telefoontjes gekregen van e-commerce-ondernemers buiten onze klantenbase waarvan de webshop zeer traag was of zelfs geheel plat lag.”

“Het gevolg van zo’n slechte bereikbaarheid is dat mensen afhaken en uiteindelijk toch massaal in een fysieke winkel kopen. De cijfers onderbouwen dit, want in 2018 waren er maar liefst 21 procent meer pintransacties dan een jaar eerder op Black Friday. De totale omzet voor fysieke winkels kwam uit op 475 miljoen euro. Overal waren lange rijen voor de kassa's en winkelend publiek met volle tassen zichtbaar. Door een slechte voorbereiding laten webshops miljoenen aan extra omzet liggen.”

Overbelaste servers zetten online reputatie op het spel

“Black Friday is inmiddels een begrip in Nederland en groeit dit jaar qua transacties en omzet alleen maar verder door. Die dag wordt door ondernemers meer en meer tactisch benaderd. Naast sales staat ook de generatie van nieuwe klanten centraal. Ondernemers in het online domein die in 2019 maximaal van deze dag willen profiteren, moeten nu al starten met de voorbereidingen. Want consumenten beginnen steeds eerder te zoeken naar de beste Black Friday-deals.”

“De productkeuze, de prijsstellingen en de online marketing zijn daarbij belangrijke aspecten. Alles draait om een perfecte match en performance. Ook een stabiele en schaalbare hosting past daarbij. Veel consumenten krijgen ieder jaar de melding dat door overbelaste servers een webshop niet optimaal functioneert. Dit kost ondernemers niet alleen direct omzet, maar ze zetten ook hun online reputatie op het spel. En trage hosting kan echt voorkomen worden.”

Een goede voorbereiding op Black Friday is een must

“Wij hosten tientallen webshops in ons eigen serverpark en zijn altijd persoonlijk bereikbaar voor onze klanten. Dat werkt prettig voor beide partijen – zeker in situaties die spannend kunnen worden. Tel daar de koopbereidheid van de consument in het online circuit bij op: in drie jaar tijd is het aantal zoekopdrachten met de zoekterm ‘Black Friday’ toegenomen van 250.000 naar een miljoen. Om hiervan te profiteren, is een goede voorbereiding een must – ook voor de lange termijn.”

In de whitepaper ‘Hosting- en e-commerce-tips voor Black Friday – Ontdek hoe je jouw webshop optimaal voorbereidt zonder hoge marketingkosten’ van Cachelong is naast een inhoudelijke case en verschillende tips ook een stappenplan opgenomen. In de publicatie deelt Fajah Lourens haar verkoopvisie op Black Friday, samen met twee toonaangevende e-commerce-specialisten.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie