Naar inhoud

Webwinkels onderscheiden zich meer door service en bezorging

E-commerce is volop in beweging: de markt groeit, de concurrentie neemt toe en de consument wordt veeleisender. Hoogste tijd dus om de klassieke marketingkeuze tussen differentiatie en kostengerichtheid af te stoffen. Veel webwinkels zijn groot geworden met het bieden van lage prijzen. Maar op de lange termijn is die positie voor slechts weinig partijen een haalbare strategie. Webshops proberen zich tegenwoordig in toenemende mate te onderscheiden door service en bezorging. De diversiteit aan afleveropties neemt daardoor verder toe. Denk hierbij aan de keuze voor levering binnen een uur of levering met een lage CO2-uitstoot. De logistieke complexiteit wordt hierdoor vergroot. Tegelijkertijd zijn fysieke winkels op zoek naar hun toegevoegde waarde in een online wereld.

De expertgroep ‘Innovation & Omnichannel E-fulfilment’ van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow voorziet op het gebied van de logistiek een aantal ontwikkelingen in de nabije toekomst:

  • een naadloze logistieke integratie tussen winkels en webwinkels zorgt voor winstgevendheid van webwinkels én instandhouding van fysieke winkels;
  • webwinkels werken samen met een groot aantal logistieke partijen en logistieke partijen werken ook onderling samenwerken - het milieu is in dit proces een belangrijke factor;
  • ICT-platformen zijn belangrijk in het delen van informatie en het beschikbaar maken van geavanceerde algoritmes, die ervoor zorgen dat de logistieke diversiteit effectief en efficiënt uitgevoerd kan worden.

Omnichannel-logistiek

We kennen de term omnichannel vooral vanuit de marketing en klantbeleving. Op het gebied van service en logistiek staat de omnichannel-gedachte echter nog in de kinderschoenen. Processen voor online bestellingen zijn nog vaak gescheiden van de processen voor winkelbelevering, terwijl naadloze logistieke integratie tussen winkels en webwinkels juist kan zorgen voor winstgevendheid van webwinkels én instandhouding van fysieke winkels.

Ketenregieplatformen

Om de complexiteit en diversiteit van de logistiek in 2025 aan te kunnen, ontstaan er onafhankelijke ketenregieplatformen. Zij zorgen dan voor de ontsluiting van benodigde data, transparantie en inzicht voor alle partijen in de keten. Verder worden verschillende beslissingsmodellen gekoppeld aan de beschikbare informatie. Er worden keuzes zichtbaar voor de consument aan de hand van het beslismodel waarbinnen de consument zelf kan kiezen, ook voor duurzame opties.

Samenwerking logistieke partijen

Samenwerking tussen logistieke partijen wordt steeds meer nodig om een goede service te bieden en tegelijk het milieu te sparen. Daarom presenteert de expertgroep, onder leiding van Robert Goedegebuure van de onderwijsinstelling Fontys en Kees Jan Roodbergen en Nicol Saaltink van de Rijksuniversiteit Groningen, in het onderzoeksrapport ‘Innovation & Omnichannel E-fulfilment 2018-2019’ een last-mile-delivery-model dat in de besluitvorming kan worden gebruikt om tot een goede balans tussen service en milieu te komen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie