Naar inhoud

Weinig aandacht voor het verdienmodel achter digitalisering

Wereldwijd wordt de noodzaak gezien te investeren in de digitale transformatie. 81 procent van de ondernemingen concentreert zich op deze transitie met mankracht en financiële middelen. Maar dit leidt veelal niet tot het behalen van meer omzet. In de afgelopen drie jaar heeft in Nederland 83 procent van de bedrijven geïnvesteerd in digitalisering, terwijl slechts 23 procent daarmee een omzetverbetering heeft gerealiseerd. Duidelijk is dat nog te weinig aandacht wordt besteed aan het verdienmodel achter de digitalisering. Te vaak is de focus gericht op interne procesoptimalisatie en te weinig op klantgericht denken.

Verkeerde digitale focus

Dat blijkt het onderzoeksrapport ‘Global Pricing & Sales Study’, een publicatie van het strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners. Net als wereldwijd (81%) voelen de meeste bedrijven in Nederland (83%) de noodzaak om te investeren in digitalisering. Hoewel omzetverbeteringen vaak het doel zijn van digitaliseringsinitiatieven, blijven de gewenste resultaten vaak uit. 77 procent van de onderzochte bedrijven in Nederland ziet geen omzetverbetering. Belangrijkste oorzaak is dat de aandacht naar verkeerde initiatieven uitgaat.

Te weinig klantgericht

“De meeste bedrijven voelen de noodzaak om te investeren in digitalisering’, zegt Onno Oldeman, partner bij Simon-Kucher Amsterdam. “Wat opvalt, is dat veel bedrijven zich richten op interne procesoptimalisatie. Maar dit leidt vaak niet tot de gewenste resultaatverbeteringen. Wat vaak ontbeert, is het klantgericht denken en het verdienmodel voor de lange termijn. Zo zagen we dat slechts 12 procent van de ondervraagde bedrijven effectief gebruik maakt van beschikbare data voor een passende prijsstelling en dat slechts 6 procent zich vroegtijdig richt op het verzilveren van digitale producten. Dat is – op zijn zachts gezegd – voor verbetering vatbaar.”

Digitalization Heroes

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 18 procent van de bedrijven wereldwijd succesvol is in digitalisering. Bij deze groep, ook wel de ‘Digitalization Heroes’ genoemd, zijn investeringen in digitalisering gericht op het verbeteren op de lange termijn van de omzet en winst. De brutowinst van deze voorlopers ligt gemiddeld dan ook 37 procent hoger. “We kunnen veel van deze groep leren”, aldus Oldeman. “De kans is groter bij Digitalization Heroes dat er een digitaal plan volwaardig is geïntegreerd in de bedrijfsvoering en dat Big Data voor prijsoptimalisatie en producten op maat wordt ingezet. Daarnaast zetten ze bijna vier keer meer mankracht in op de effectieve verzilvering, ofwel pricing, van hun digitaliseringsinitiatieven.”

Aandacht voor verdienmodel

“Onder het mom van agile en first-mover-advantage-standpunten worden veel digitale initiatieven ontwikkeld waarbij time-to-market de hoogste prioriteit lijkt te hebben”, stelt Hong-May Cheng, partner bij Simon-Kucher Amsterdam. “Maar hierbij wordt het verdienmodel van de digitale innovatie nog te vaak uit het oog verloren. Het is raadzaam om, ook onder de noemer van digitale innovatie, marketeers bij het lanceren van nieuwe digitale initiatieven niet te ontzien met betrekking tot hun kernvraag. Hoe verdienen we hier geld mee? Die vraag blijft cruciaal.”

Tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day' wordt de route naar digitaal succes gewezen. Op dit evenement, dat op donderdag 23 november 2017 plaatsvindt in Spant! in Bussum, kan de bezoeker kennismaken met praktijkcases van onder andere Philips Lighting, PostNL, Rijks Museum en Volvo. Daarnaast wordt tijdens de keynotes inzicht gegeven in de digitale transformatie. Eén van de vele sprekers is Steven Van Belleghem. Alle deelnemers aan het event ontvangen een exemplaar van ‘Customers the day after tomorrow’, zijn laatste boek.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie