Naar inhoud

Weinig betalingsbereidheid voor duurzame levering pakketjes

Hoewel duurzaamheid een veelbesproken thema is in Nederland, is slechts 19 procent van de Nederlanders bereid om extra te betalen voor een duurzame levering van een online bestelling. De consumenten die bereid zijn om te betalen, willen maar liefst 4,95 euro meer betalen. Opmerkelijk is dat 71 procent van de Nederlanders echter wel kiest voor een duurzame levering als daar geen extra kosten aan verbonden zijn. En 90 procent wil in het belang van de leefomgeving best langer wachten op zo’n levering.

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope van Trusted Shops. Bij dit webshopkeurmerk vindt men dit een opvallend resultaat, aangezien duurzaamheid bij veel bedrijven en onder consumenten een hot topic is. Zo bleek begin september 2019 dat mensen zich zorgen maken over het milieu en dat men steeds minder vlees eet en plastic flesjes koopt.

Een dag langer wachten

Ondanks dat slechts 19 procent van de Nederlanders bereid is om te betalen voor een duurzame levering, wil men wel langer wachten op een pakketje dat duurzaam wordt geleverd. In totaal is 86 procent van de ondervraagden bereid om langer te wachten op een online besteld item. Meer dan een kwart (29%) wil een dag langer wachten en 25 procent is bereid om twee dagen langer te wachten. De resterende 34 procent wil zelfs nog langer wachten op een online bestelling.

Verbazing versus begrip

Volgens Tim Heinen, country manager Benelux bij Trusted Shops, is het enerzijds opvallend dat een minderheid van de Nederlanders bereid is om te betalen voor een duurzame levering, maar anderzijds ook begrijpelijk. “Consumenten vertrouwen er waarschijnlijk op dat webwinkels dit soort zaken intern regelen en hier niets extra’s voor rekenen.”

Nieuwe samenwerkingen aangaan

“Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema, ook in de e-commerce. Ik verwacht daarom dat steeds meer Nederlanders het belangrijk vinden om te weten welke weg een pakketje aflegt en hoe duurzaam dit verloopt. Daarom raad ik webshops aan hieraan ook aandacht te besteden op hun website. Mijn advies voor webwinkels is om te kijken wat voor stappen er kunnen worden gezet op het gebied van duurzaamheid. Kijk bijvoorbeeld eens naar nieuwe samenwerkingen met bezorgbedrijven. Sommige partijen bezorgen alleen nog maar op de fiets of met een elektrisch voertuig. Dat is vaak goedkoper en natuurlijk zorgt voor minder CO2-uitstoot.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie