Naar inhoud

Weinig vertrouwen in overheid en telecomproviders inzake persoonlijke gegevens

Nederlanders hebben weinig vertrouwen in de overheid als het op de bescherming van hun persoonlijke gegevens aankomt. Een meerderheid van de bevolking verwacht dat zijn persoonlijke gegevens komend jaar op enig moment door onbevoegden worden ingezien. Een vergelijkbaar gebrek aan vertrouwen is zichtbaar in de beveiliging van data door telecomproviders. Tevens blijkt dat de meeste consumenten niet geloven dat de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord voldoende is om de toegang tot diensten zoals sociale media en e-mail te beschermen.

Houding van consumenten in veiligheidsgerelateerde onderwerpen

Deze constateringen zijn te vinden in de “Unisys Security Insights survey”. Het rapport van het gelijknamige informatietechnologiebedrijf is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek dat inzicht biedt in de houding van consumenten in een brede reeks veiligheidsgerelateerde onderwerpen. Onderzoeksinstituut Lieberman Research Group heeft bijna 11.000 consumenten in twaalf landen naar hun mening gevraagd. In Nederland hebben ruim 500 personen van 18 jaar en ouder meegewerkt aan het telefonische onderzoek.

Vooral angst voor datalekken bij overheid en telecomproviders

Het onderzoek heeft het vertrouwen van consumenten in kaart gebracht inzake de veiligheid van persoonlijke gegevens bij vliegtuigmaatschappijen, transportorganisaties, financiële instellingen, overheidsinstellingen, de gezondheidszorg, de retail en de telecom. Maar liefst 69 procent van de Nederlanders verwacht komend jaar een datalek bij de overheid. Een vergelijkbaar percentage verwacht dat zijn gegevens bij telecombedrijven op enig moment door onbevoegden worden ingezien. Vliegtuigmaatschappijen en transportorganisaties worden als veiliger beoordeeld. Hier verwacht slechts 41 procent van de ondervraagden een datalek.

Veiligheidsmaatregelen reviewen om klantvertrouwen te vergroten

Het Nederlandse publiek heeft weinig vertrouwen in overheidsinstellingen en telecomorganisaties als het over de beveiliging van hun persoonlijke gegevens gaat”, aldus Jim Vlaming, account executive public safety and justice bij Unisys Nederland. “Deze bevindingen dienen als een herinnering voor bedrijven en instellingen om hun veiligheidsmaatregelen te reviewen en geavanceerde veiligheidsmaatregelen te implementeren, teneinde consumenten te beschermen tegen cyberaanvallen en het klantvertrouwen te vergroten.”

Gebruikersnaam en wachtwoord als beveiliging online diensten

De Nederlandse bevolking is ook gevraagd of een gebruikersnaam en een wachtwoord geschikt zijn voor de beveiliging van online diensten, met inbegrip van overheidsdiensten, online bankieren, e-mail en sociale media. Hoewel mensen weinig vertrouwen hebben in het vermogen van overheidsinstellingen om hun persoonlijke gegevens tegen hackers te beschermen, vindt een verrassende 71 procent dat authenticatie met een gebruikersnaam en een wachtwoord voldoende veilig is voor de toegang tot online overheidsdiensten als DigiD. Consumentendiensten als sociale media en e-mail hebben aanmerkelijk lager gescoord op de vraag of deze combinatie voldoende is om dergelijke online accounts te beschermen. Slechts 23 procent is van mening dat dit voldoende beveiliging biedt voor e-mail, tegen 34 procent voor sociale media.

Biometrische authenticatiemethoden en technieken die gedragingen detecteren

Vlaming vervolgt: “Nieuwe biometrische authenticatiemethoden - zoals het scannen van vingerafdrukken of technieken die gedragingen detecteren, zoals spraakpatronen, handtekeningen en toetsaanslagen - zijn niet alleen veiliger dan authenticatie met gebruikersnaam en wachtwoord, maar bovendien een stuk gebruiksvriendelijker op het gebied van snelheid, eenvoud en de algehele gebruikservaring. Online dienstverleners die een soepele klantervaring bieden en echte waarde aan klanten leveren, zullen al snel de voordelen merken in een wereld waarin de online en mobiele klantervaring steeds belangrijker worden voor de loyaliteit.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Unisys.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie