Naar inhoud

Welvaart drukt Nederlandse belangstelling voor deeleconomie

Bijna de helft van de Nederlanders (44%) heeft het afgelopen jaar gebruikgemaakt van diensten die gerelateerd zijn aan de deeleconomie. Deze groep bestaat vooral uit hoogopgeleiden onder de 40 jaar, kiest zo’n 53 keer per jaar voor deze diensten en besteedt daar gemiddeld 506 euro op jaarbasis aan. Dat is minder dan in andere landen, als Duitsland en België. Bovendien drukt de groeiende welvaart de belangstelling voor het delen van producten en diensten in Nederlanders.

Dit valt op te maken uit het onderzoeksrapport ‘Share Economy 2017 – The New Business Model’ van accountants- en adviesbureau PwC.

Voordelen delen producten en diensten

Onder de deeleconomie vallen producten of diensten die consumenten met elkaar delen. Media- en entertainmentdiensten (35%), accommodaties (18%) en auto- en transportdiensten (10%) zijn daarbinnen het populairst onder Nederlanders. Denk bijvoorbeeld aan platformen om muziek te delen, of het verhuren van huis of auto. De grootste voordelen van deeldiensten ten opzichte van traditionele diensten vinden Nederlanders de lagere prijs voor dezelfde dienst (42%), meer consumentenvoordelen zoals flexibiliteit (30%) en de persoonlijkere interactie tussen aanbieder en gebruiker (27%). Een op de zes Nederlanders biedt zelf deeleconomie diensten aan.

Krimp deeleconomie door groei welvaart

Toch neemt de marktomvang van de Nederlandse deeleconomie – in 2017 zo’n 3 miljard euro – naar verwachting komend jaar af met 9,4 procent. In andere onderzochte landen, zoals Turkije, Zwitserland en België groeit de deeleconomie juist. Peter Hoijtink, retailspecialist bij PwC, zegt hierover: “Nederlanders gaan minder uitgeven aan sectoren die nu veel geld in het deeleconomie laatje brengen, met name de financiële sector en detailhandel.” Deeldiensten binnen die sectoren zijn bijvoorbeeld onderling geld lenen en tweedehands verkoopsites. Volgens Hoijtink kan die terugloop samenhangen met respectievelijk de opkomst van FinTech, dat veel financiële deeldiensten overneemt, en de aantrekkende economie. Daarentegen gaan consumenten meer besteden aan deeldiensten aangaande auto’s, machines en media en entertainment.

Nadelen aan de deeleconomie

Volgens Nederlanders zitten er ook nadelen aan de deeleconomie. Onduidelijkheid over aansprakelijkheid bij bijvoorbeeld schade (39%), een gebrek aan kwaliteitsstandaarden (33%) en bedenkingen over veiligheid (26%) houden hen bezig. Hoijtink: “Consumenten stappen eerder over die drempel heen als een betrouwbaar persoon een dienst of product aanraadt of als zij de mensen achter het aanbod kunnen zien, bijvoorbeeld via social media.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van PwC.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie