Naar inhoud

Wendbaarheid is dé grootste uitdaging van deze digitale eeuw

Wendbaarheid is allang geen hype meer. Het is één van de belangrijkste thema’s van de 21e eeuw. De wereld om ons heen verandert voortdurend en de impact van die veranderingen is steeds groter. Bedrijven en instellingen moeten zich steeds sneller aanpassen aan veranderende omstandigheden en dat betekent continu verbeteren en vernieuwen. Laat je dat na, dan krijg je het moeilijk. Oud-bestuursvoorzitter van DSM, Peter Elverding, concludeerde jaren geleden al: “Bedrijven die zich niet aanpassen, sterven uit als dinosaurussen.”

Organisatie wendbaarder maken

Globalisering, digitalisering, duurzaamheid, markt- en branchevervaging en disruptieve nieuwkomers vormen dagelijks een grote uitdaging. Tot zover niets nieuws. Deze boodschap horen we al decennia lang en de agile-hype waart al enkele jaren rond. De afgelopen jaren zijn veel organisaties gestart met het wendbaarder maken van de organisatie. Denk aan de invoering van nieuwe organisatieprincipes en werkmethoden als agile werken, lean processen, zelfsturing of scrummen in projecten.

Dit zijn echter maar een paar stukjes van de puzzel. Wil je écht wendbaar worden, dan komt er veel meer bij kijken. Je moet dan ook kijken naar aspecten als het kompas van de organisatie, de scope van de wendbaarheidstransformatie, verbindend leiderschap, externe gerichtheid, rolling strategy,permanente innovatie, modulair businessmodel, flexibele werkorganisatie, digitale transformatie en een merk-klantrelatie die soepel meebeweegt met veranderingen in de koers van het bedrijf.

Verder kijken dan agile of scrum

Om echt wendbaar te kunnen worden, moet je verder kijken dan de scrum-agile-neus lang is. De praktijk leert dat dit een grote opgave is en gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ook omdat de vele veranderingen vaak zonder totaalvisie en onderliggend strategisch plan worden uitgevoerd. Zo blijkt uit onderzoek dat wendbaarheid bij driekwart van de topmanagers in de prioriteiten top 3 staat, maar ook dat de agile transformation bij zes van de tien bedrijven nog in de kinderschoenen staat.

Bedrijven die zich niet aanpassen, sterven uit als dinosaurussen.

Hoe word je strategisch wendbaar? De vraag stellen is gemakkelijker dan hem beantwoorden, want écht wendbaar worden heeft gevolgen voor de hele organisatie. In het boek ‘Wendbare strategie op één A4 – Inclusief Wendbaarheidscanvas’ staan elf bouwstenen beschreven waarmee organisaties hun wendbaarheid kunnen vergroten. Deze elf bouwstenen zijn: kompas, scope, leiderschap, externe gerichtheid, rolling strategy, innovatie, businessmodel, werkorganisatie, technologie en merk & klant. Het boek bevat een canvas waarmee je een samenhangend overzicht krijgt van alles aspecten die van belang zijn.

Organisatie als levend systeem

Bouwen aan een wendbare organisatie met als doel een levend systeem te worden dat ogenschijnlijk als vanzelf snel en goed op nieuwe ontwikkelingen en kansen weet in te spelen – dat vraagt een hele andere manier van kijken, denken en doen dan we tot nu toe gewend zijn. Dat maken de ervaringen van de laatste jaren wel duidelijk. Neem voor inspiratie ook eens een bekend bedrijf als uitgangspunt bij het verkennen van de mogelijkheden. Hoe zien de bouwstenen van jouw wendbare organisatie er uit, als je dé Spotify, Google, Coolblue of Buurtzorg van jouw sector wilt zijn?

Een one-size-fits-all-aanpak bestaat niet. Kies geen blauwdrukoplossing maar practice what you preach. Wil je een wendbare en zelforganiserende organisatie worden, doe dit dan op een wendbare en zelforganiserende manier.

Sjors van Leeuwen is eigenaar van adviesbureau Indora Managementadvies en coördinator en initiatiefnemer van het Zorgmarketingplatform.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie