Naar inhoud

Werk aan de SEO-winkel voor alle grote Nederlandse webshops

Alle grote webshops in Nederland laten unieke kansen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie liggen. De websites hebben bijvoorbeeld een lange laadtijd en de internationale search engine optimization is veelal niet op orde. Ook met te lange uniform resource locators gaat het in 92 procent van de gevallen mis, net als in 87 procent van de gevallen met de voor internationale webshops urgente hreflang tags.

Dat blijkt uit een uitgebreide analyse van de 100 grootste Nederlandse webshops door marketingbureau Brandfirm. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport '8 belangrijke SEO-fouten die de 100 grootste websites maken'.

Christiaan Pol, directeur van Brandfirm, onderstreept het belang van een uitgebalanceerde website-techniek: “Het is een belangrijk onderdeel van SEO. Als de techniek van een site niet op orde is, kost het gebruikers onnodig veel tijd om relevante informatie te vinden en beoordelen zoekmachines de site veel slechter. Dat gaat ten koste van je vindbaarheid. Alle grote webshops in Nederland vertonen wel technische fouten.”

De acht meest gemaakte SEO-fouten

“Natuurlijk hebben we ook vastgesteld deze grote webshops veel SEO-zaken goed organiseren. Zo zijn de interne links bij maar een paar webshops niet op orde. Toch zijn er nog genoeg kansen voor deze en andere webshops om hun vindbaarheid in zoekmachines te vergroten door middel van een betere website-techniek. Een groot Nederlands warenhuis heeft maar liefst 30 headers op de homepagina. Dat is funest voor de organische vindbaarheid van de site.”

Dit zijn de acht meest gemaakte SEO-fouten:

1. Niet geoptimaliseerde headers (100%)

Headers zijn een belangrijke factor als het aankomt op contentoptimalisatie. Google gebruikt hoofd-headers om sites te beoordelen en sub-headers bieden kansen om beter op longtail-varianten te scoren. Alle sites missen headers en sub-headers of hebben dubbele headers. Dat komt de vindbaarheid niet ten goede.

2. Gebrekkig gebruik van paginatitels en metabeschrijvingen (100%)

Google beoordeelt sites aan de hand van paginatitels en metabeschrijvingen in de zoekresultaten. Ze bevorderen daarbij de doorklikratio en maken bezoekers duidelijk wat ze mogen verwachten van de site. Hoewel ze belangrijk zijn, zijn ze echter vaak niet uniek of hebben ze te lange of te korte beschrijvingen.

3. Te lange, onduidelijke of inconsistente URL’s (92%)

Een goede URL stelt de gebruiker in staat om in een oogopslag te zien waar de site over gaat en wordt beter beoordeeld door zoekmachines. Consistente URL’s zorgen ervoor dat er intern goede doorverwijzingen mogelijk zijn.

4. Foutieve of ontbrekende hreflang voor internationale SEO (87%)

Internationale webshops moeten hreflang tags gebruiken, maar dat doet slechts een krappe meerderheid. Webshops die wel van deze tool gebruikmaken, maken daar in acht van de tien gevallen nog onnodige fouten mee.

5. Te lange laadtijd (65%)

Websites met een te lange laadtijd worden afgestraft door Google. Duurt het langer dan 3 seconden om de site te laden? Dan haakt meer dan de helft van de bezoekers af. De gemiddelde laadtijd voor de webshops is 4,2 seconden.

6. Te veel niet-originele content (51%)

Zoekmachines straffen websites af die te veel niet-originele content hebben. Bij veel productsites is dat niet te voorkomen. Toch heeft meer dan de helft van de grote webshops meer dan 20 procent zogenoemde duplicate content.

7. Geen gebruikmaken van trailing slash voor juiste redirect (49%)

Door te werken met een .htaccess-bestand is het mogelijk om belangrijke doorverwijzingen te doen, zodat technische duplicate content valt te voorkomen. Juist omdat veel webshops te veel niet-originele content hebben, moet er meer aandacht voor deze oplossing zijn.

8. Onjuist gebruik van robots.txt (34%)

Een robots.txt-bestand bevat instructies die zoekmachines helpen om websites te indexeren. Veel van deze bestanden verwijzen nog niet naar de juiste direction. Dit is een gemiste kans.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie