Naar inhoud

Werk en privé zijn in Nederland steeds meer elkaar verweven

Werk en privé zijn steeds meer met elkaar verweven. Dit blijkt ook uit de mate waarin er volgens werkgevers een belangrijke rol voor hen is weggelegd wanneer een medewerker met privéproblemen, zoals een scheiding, kampt. Meer dan de helft van de bestuurders (59%) vindt dat een leidinggevende een rol moet spelen wanneer medewerkers privéproblemen hebben. Medewerkers zien deze rol voor de werkgever in veel mindere mate. 78 procent vindt het zijn eigen verantwoordelijkheid en wil niet dat de werkgever zich met zijn privésituatie bemoeit.

Dit valt op te maken uit de ‘HR-benchmarkonderzoek 2019’ van HR-dienstverlener Visma | Raet. Dit rapport is gebaseerd op een jaarlijks onderzoek naar de actuele HR-trends in Nederland.Aan dit onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction, hebben dit jaar 1.165 medewerkers, 413 leidinggevenden, 614 HR-professionals, 78 bestuurders en 257 zelfstandigen zonder personeel deelgenomen.

Rol voor werkgever

De medewerker vindt het wel prettig wanneer een werkgever signaleert dat er werk-gerelateerde klachten zijn. Driekwart van de medewerkers (76%) wil dat de werkgever zich wel degelijk bekommert over hem als hij stress op de werkvloer ervaart. Ook wanneer de werk-privébalans ver te zoeken is, geeft twee derde van de medewerkers (68%) aan dat dit tevens een gedeelde verantwoordelijkheid is van de werkgever.

Digitale maatschappij

“Medewerkers nemen hun werk mee naar huis, maar nemen thuis ook mee naar hun werk”, duidt Marco winkel directeur human resources bij Visma | Raet. “Dat is het gevolg van de digitale maatschappij waarin we leven. Het stressniveau neemt toe naarmate er privézaken spelen waar de werkgever geen invloed op heeft. Dit heeft ook effect op het functioneren van medewerkers op kantoor.”

Persoonlijke omstandigheden

“Wanneer een werkgever hiervan niet op de hoogte is en alleen ziet dat zijn prestaties achteruit gaan, kan dat vervelende gevolgen hebben voor de medewerker”, aldus Marco Winkel. “Het is daarom belangrijk om je als medewerker in sommige gevallen kwetsbaar op te stellen en te vertellen dat de prestaties momenteel vanwege privéproblemen achter kunnen blijven. Negen van de tien keer zijn dit tijdelijke situaties en kan de werkgever hier begrip voor tonen en wellicht aangeven dat het verstandiger is om rustiger aan te doen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie