Naar inhoud

Werkgevers bepalen eenzijdig de opleidingen voor werknemers

Ontwikkelingsmogelijkheden worden vaak bepaald door de werkgever. In bijna een derde van de gevallen (32%) wijst de werkgever opleidingen en trainingen toe aan medewerkers. Bij een kwart van de organisaties worden trainingen incompany georganiseerd. Slechts een deel van werkend Nederland heeft zelf de regie over zijn persoonlijke ontwikkeling. Een klein percentage (14%) krijgt een persoonlijk opleidingsbudget om de verdere ontwikkeling kracht bij te zetten. Werknemers tussen 18 en 34 jaar krijgen dit iets vaker (18%) ten opzichte van 50-plussers (12%).

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.019 werknemers in Nederland uitgevoerd door Protime, een aanbieder van workforce-managementoplossingen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in her rapport ‘4 keer tijd voor goed HR-beleid: kwaliteit’.

Eigen invulling

Sommige werknemers hebben wel de regie over hun ontwikkeling en mogen eigen initiatieven ontplooien. 24 procent van de werknemers zegt dat de werkgever resources beschikbaar stelt om eigen ideeën uit te voeren. Minder populair is de optie om mee te lopen bij andere bedrijven of afdelingen. Slechts 13 procent van de respondenten krijgt de mogelijkheid om dit te ondernemen. Met 5 procent komt de persoonlijke coach het minst vaak voor als het gaat om de ontwikkeling van medewerkers. Opvallend is wel dat juist de jongere medewerkers van 18 tot 35 jaar vaker over een coach beschikken. 10 procent van de medewerkers in deze leeftijdscategorie heeft een coach.

Continue ontwikkeling

“Wat als je investeert in de opleiding en ontwikkeling van medewerkers en ze verlaten kort daarna het bedrijf? Het lijkt een doemscenario. Maar wat als je niet investeert in mensen en ze blijven? Dat is misschien nog erger. Zeker met de huidige krappe arbeidsmarkt is het verstandig om het werk tot inspiratiebron om te toveren”, stelt Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland. “Dat kan alleen als medewerkers zich continu kunnen ontwikkelen. Dit maakt hen meer betrokken en gelukkiger. Bespreek hoe medewerkers hun persoonlijke ontwikkeling zelf willen invullen en wat daarmee hun bijdrage is aan het bedrijf. Op die manier kan iedereen zijn tijd waardevol maken.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Protime.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie