Naar inhoud

Werknemer geeft leidinggevende onvoldoende voor communicatie

In een dynamische omgeving die gekenmerkt wordt door toenemende complexiteit zien we het werk steeds specialistischer worden. Neem bijvoorbeeld het vak marketing. Daar waar de marketeer in het verleden voldoende had aan een gedegen opleiding, zie je nu uiteenlopende disciplines ontstaan. Van data-analist via klantervaringsdeskundige tot contentproducent, het is een breed spectrum dat niet meer door een persoon beheerst kan worden. Voor hedendaagse managers betekent dit dat zij steeds meer een beroep moeten doen op hun communicatieve vaardigheden.

Communicatie

Maar veel leidinggevenden krijgen een onvoldoende van hun werknemers op het gebied van communicatie. Maar liefst 45 procent vindt dat zijn of haar leidinggevende beter moet leren communiceren met medewerkers. Het uitspreken van issues is dan ook een heikel punt: 60 procent van de medewerkers heeft onuitgesproken issues met zijn of haar leidinggevende. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van het bureau gericht op online training TrainTool onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.

Informatievoorziening

Leiders zouden hun communicatie onder andere moeten verbeteren op het gebied van informatievoorziening. Zo geeft 16 procent van de medewerkers aan onvoldoende op de hoogte te worden gesteld door zijn of haar manager. Op een gedeelde tweede plaats (11%) staan zowel het feit dat voor medewerkers niet duidelijk is wat de manager verwacht als het gebrek aan aandacht en beschikbaarheid. De top drie wordt afgesloten met het feit dat het management te weinig waardering laat merken (10%).

People management

“Het is opvallend dat medewerkers onvoldoendes uitdelen aan leidinggevenden wanneer het om communicatie gaat”, zegt Marijn de Geus, CEO bij TrainTool. “Als er iets is wat een leidinggevende moet kunnen, is het communiceren. Toch herken ik dit wel vanuit de markt. Regelmatig krijgen we te horen dat managers te vaak achter hun scherm wegduiken. Hun werkzaamheden zijn vaak uitvoerend, waardoor zij niet aan ‘people management’ toekomen. Meestal is het geen onwil, maar onvermogen. Het is voor henzelf en voor medewerkers van belang dat managers communicatieve vaardigheden op een efficiënte wijze kunnen ontwikkelen. Zij die het niet kunnen, groeien niet door. Goede communicatie draagt bij aan geluk, effectiviteit en succes.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie