Naar inhoud

Werknemer tast in het duister over bedrijfsdoelstellingen

Zakelijk Nederland maakt zich langzamerhand weer op voor een nieuw jaar met nieuwe bedrijfsdoelstellingen. Meer dan een kwart van de medewerkers (28%) heeft echter geen idee wat de bedrijfsdoelstellingen van de organisatie zijn. Als de jaarlijkse doelstellingen wel gedeeld worden, doet 43 procent van de organisaties dit slechts één keer aan het begin van het jaar. Van die organisaties komt 13 procent er het hele jaar niet meer op terug. 30 procent van de bedrijven komt er soms op terug. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 29 procent van werkend Nederland meer transparantie wil als het gaat om de bedrijfsdoelstellingen.

Bespreken doelstellingen

Deze resultaten komen uit een onderzoek onder 1.000 werknemers, uitgevoerd door Protime, een aanbieder van workforce-management-oplossingen. De onderzoeksresultaten zijnverzameld in het rapport ‘Kwaliteit op de werkvloer’. In slechts een op de tien organisaties worden de doelstellingen wel ieder kwartaal besproken tussen manager en medewerker. In 16 procent van de organisaties worden de doelstellingen en voortgang continu besproken en geëvalueerd, zowel op individueel als op teamniveau.

Individuele bijdrage

Naast dat werkend Nederland meer transparantie wenst qua doelstellingen, wil 27 procent meer inzicht in zijn individuele bijdrage aan die doelen. Het is echter lang niet altijd duidelijk bij wie kan worden aangeklopt. 30 procent weet niet wie er binnen zijn organisatie verantwoordelijk is voor het bewaken van de gezette koers.

Inzicht en continu gesprek

“Heldere doelstellingen geven een duidelijke richting en bepalen in grote mate het succes van een bedrijf”, zegt Lucas Polman, directeur van Protime Nederland. “Toch blijkt de uitvoering in de dagelijkse praktijk telkens moeilijk. Transparantie is één van de belangrijkste bouwstenen. Kan je op elk moment de status monitoren en weten wie waarvoor verantwoordelijk is? Waar staan mijn collega's van andere afdelingen met dezelfde doelstelling? Zijn alle doelstellingen op ieder niveau binnen de organisatie met elkaar in lijn? Kortom, manager en medewerker moeten hetzelfde beeld hebben van de doelstellingen en hoe deze behaald moeten worden. En dat kan alleen met behulp van inzicht en een continu gesprek.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Protime.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie