Naar inhoud

Werknemers vrezen ontslag door komst artificial intelligence

Een derde van de werknemers wereldwijd vreest dat technologieën zoals artificial intelligence en automatisering zijn of haar baan overbodig maakt. De medewerkers staan niet alleen in dit standpunt. Bijna driekwart (73%) van de executives verwacht nu dat de arbeidsmarkt in de komende drie jaar flink verandert als gevolg van toenemende automatisering. Een forse stijging ten opzichte van 2018, toen 26 procent deze voorspelling deed.

Dit leert een jaarlijks internationaal onderzoek naar de drijfveren voor de toekomst van werk, uitgevoerd adviesbureau Mercer onder 7.300 senior business executives, HR-leiders en werknemers uit negen sectoren in 16 landen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Global Talent Trends 2019 – Connectivity in the Human Age’.

Automatisering van werk

In 60 procent van de organisaties worden voorbereidingen getroffen om komend jaar meer werk te automatiseren. Dit baart werknemers zorgen, maar executives zien het herinrichten van functies juist als kans om rendement te behalen. “Voor human resources ligt er een belangrijke rol om in te spelen op automatisering”, stelt David Sanderse, chief executive officer van Mercer Nederland. “Met behulp van data kunnen zij weloverwogen beslissingen maken over de toekomstige omvang en mogelijk nieuwe vorm van de organisatie.”

Trends op de arbeidsmarkt

Naast het anticiperen op automatisering, signaleren de onderzoekers nog drie andere trends in de arbeidsmarkt:

  1. aansturen op talent;
  2. gepersonaliseerde (digitale) werkervaring;
  3. uitdragen van merkwaarden.

Aansturen op talent

Binnen organisaties moet HR een centrale rol krijgen. Het is de taak van deze afdeling om in de huidige krappe arbeidsmarkt talent aan te trekken én te behouden. Op dit moment is dat nog niet het geval. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 40 procent van de HR-professionals vanaf de eerste fase wordt betrokken bij verandertrajecten. Deze rol is echter cruciaal, omdat HR mogelijke vragen en zorgen van medewerkers tijdens zo’n traject kan signaleren. Zo ziet HR de werknemersmoraal als barrière bij het doorvoeren van veranderingen. Dit komt volgens de ondersoekers doordat werknemers, mede door de komst van automatisering, steeds minder vertrouwen hebben in de organisatie.

“Data geven HR-professionals inzicht in hoe werknemers tegenover verandering staan”, aldus David Sanderse. “Met deze kennis kunnen zij met hun werknemers in gesprek over mogelijke zorgen omtrent verandering, om vervolgens samen naar oplossingen te kijken. Dit helpt organisaties en personeel nieuwe stappen te maken in een disruptieve arbeidsmarkt.”

Gepersonaliseerde (digitale) werkervaring

Om toptalent aan te trekken en te behouden is een eenvoudige en efficiënte bedrijfsvoering cruciaal. Volgens de onderzoekers zijn werknemers drie keer eerder geneigd om voor een organisatie te werken die faciliteert in een snelle besluitvorming en die medewerkers de juiste tools biedt om hun werk goed uit te voeren. Daarnaast is het belangrijk om als werkgever te faciliteren in educatieve mogelijkheden. Meer dan de helft (56%) van de werknemers wil hun vaardigheden continu blijven ontwikkelen.

Uitdragen van merkwaarden

Bij aanstormend talent staan het uitdragen en naleven van de merkwaarden van het bedrijf hoog in het vaandel. Uit het onderzoek blijkt dat 68 procent van succesvolle organisaties hun merkwaarden integreren binnen alle lagen van de organisatie, ook richting toekomstig talent. Zo zetten zij hun arbeidsvoorwaardenpakket in om hun merkwaarden uit te dragen en zich te onderscheiden ten opzichte van concurrentie.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Mercer.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie