Naar inhoud

Werving en selectie medewerkers wordt steeds meer recruitment-marketing

Werkzoekenden van nu willen veel meer zien dan alleen een vacature. 75 procent van de werkzoekenden doet gedegen onderzoek voordat ze solliciteren en meer dan 70 procent van deze groep besteedt zelfs minimaal een uur aan het zoeken naar informatie voordat ze overgaan tot solliciteren. Kandidaten willen voordat ze solliciteren meer te weten komen over een bedrijf, de bedrijfscultuur, de waarden, de visie en de carrièremogelijkheden. De werving en selectie van medewerkers wordt daarmee recruitment-marketing.

Goede online presentatie

“Het is voor werkgevers daarom van groot belang dat zij zichzelf online goed presenteren en dat kandidaten meteen kunnen zien wat je als werkgever te bieden hebt”, stelt Gian Zandonà, managing director van carrièreplatform Monsterboard. “Je moet meebewegen met de markt waarin mobiel verkeer steeds meer de norm wordt, je werkzaamheden on-site optimaliseren voor mobiel en zichtbaar zijn op de platforms die jouw doelgroep dagelijks bezoekt. Zonder gedoe solliciteren via mobiel is belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen niet direct weer afhaken.”

Mobile first voor millennials

Het carrièreplatform verwacht dan ook dat dat solliciteren via mobiele apparaten toeneemt in 2017. Millennials, 18- tot 35-jarigen, vormen over een paar jaar het grootste deel van de werkende beroepsbevolking en zij verwachten dat zij alles via hun mobiel kunnen regelen. Dit vraagt om belangrijke aanpassingen in branding en werving door werkgevers. Millennials doen steeds meer op hun mobiele telefoon: van bankieren en shoppen tot aan daten en zelfs solliciteren.

Online recruitmentoplossingen

Als je hier als bedrijf nog niet voldoende op inspeelt, loop je het risico dat je talent misloopt. Niet voor niets zette het carrièreplatform afgelopen jaar zelf volop in op online recruitmentoplossingen zoals programmatic mobile advertising en social job advertising op Facebook en Twitter. In 2017 rolt de vacaturesite deze mobile-first-strategie verder uit. In het eerste kwartaal van 2017 volgen belangrijke innovaties op het gebied van mobiel solliciteren.

Trends in werving en selectie

De belangrijke trends in recruitment in 2017 zijn:

1. Millennials dwingen werkgever om nog meer van zichzelf te laten zien online.
2. Mobiel solliciteren wordt makkelijker en gangbaarder voor kandidaten en werkgevers.
3. Employer branding wordt onmisbaar onderdeel van de recruitmentstrategie.
4. Programmatic advertising verovert de recruitmentmarkt en helpt werkgevers om talent te bereiken waar hij of zij zich ook maar bevindt.
5. De rol van de recruiter verschuift steeds meer naar die van recruitment marketeer.

Recruiters worden recruitment-marketeers

Uit cijfers van Monsterboard blijkt dat 41,5 procent van het websiteverkeer komt van mobiele apparaten. “Gemiddeld checken we 150 keer per dag onze mobiele telefoon, maar tot nu toe blijft het aantal sollicitaties via mobiel nog achter op sollicitaties via desktop of laptop”, aldus Zandonà. “Werkgevers die kandidaten bereiken daar waar ze hun online leven zich afspeelt en barrières om mobiel te solliciteren wegnemen, gaan het verschil maken. Een trend die je als werkgever alleen maar kunt omarmen om op te vallen bij de millennials en ze voor je te winnen. Zo verschuift de rol van de recruiter steeds meer naar die van een recruitment-marketeer.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie