Naar inhoud

WhatsApp eigent zich functie Facebook toe

Hoewel Facebook nog steeds het grootste en meest gebruikte sociale medium is, krijgt het netwerk wel meer en meer concurrentie van WhatsApp. Nederlanders delen steeds bewuster berichten, foto's en video's. Persoonlijke gebeurtenissen delen zij vaker met een kleinere, specifieke groep via WhatsApp. Facebook wordt hierdoor steeds meer een verzameling van grote levensgebeurtenissen en algemene, nieuwswaardige of grappige linkjes naar berichten, video's en foto's.

Facebook populairste netwerk

Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 7.677 Nederlanders. Facebook is verreweg het populairste sociale netwerk. Drie kwart (76%) van de Nederlanders heeft een profiel op Facebook. WhatsApp (68%) en LinkedIn (45%) volgen op gepaste afstand. Contact onderhouden met vrienden, kennissen (68%) en oude bekenden (47%) is nog steeds de belangrijkste reden voor het gebruik van sociale media. Foto's delen en bekijken is daarna de belangrijkste reden (44%).

Foto's meer gedeeld via WhatsApp

Foto's delen via WhatsApp is veel populairder dan via Facebook of Instagram. Het aantal gedeelde foto's op WhatsApp ligt bijna drie keer zo hoog met 11 foto’s per maand. Vooral 18- tot 35-jarigen delen intensiever foto's via WhatsApp (17 foto's) dan via Facebook (2,5 foto). Een link naar een nieuwsbericht wordt nog steeds vooral via Facebook gedeeld, namelijk 3,9 linkjes per maand ten opzichte van 2,2 linkjes via WhatsApp.

WhatsApp neemt rol Facebook over

WhatsApp neemt de rol van Facebook over. Als Nederlanders moeten kiezen tussen WhatsApp en Facebook, kiest zelfs 72 procent voor WhatsApp. Bij 18- tot 35-jarigen is dit maar liefst 79 procent. Nederlanders verwachten in 2016 vaker WhatsApp te gebruiken (+16%). Facebook verwacht men minder te gebruiken (-8%). WhatsApp gaat vooral vaker gebruikt worden voor contact onderhouden en foto’s delen, terwijl dit bij Facebook daalt.

Persoonlijke berichten via WhatsApp

Nederlanders kiezen vaker voor WhatsApp om momenten te delen die voor een specifieke groep interessant zijn. Een foto van een van de kinderen plaatsen Nederlanders bijvoorbeeld sneller in de groepsapp van de familie op WhatsApp dan op Facebook. Het is de vraag of Facebook deze ontwikkeling als bedreiging ziet, aangezien WhatsApp onderdeel is van het concern van Mark Zuckerberg.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie