Naar inhoud

WhatsApp is het communicatiemiddel van nu

Met de lancering van de mobiele telefoon is ook een nieuwe vorm van communiceren ontstaan: het sturen van tekstberichten. Aanvankelijk gebeurde dit via de Short Message Service, beter bekend als de afkorting SMS. Maar de komst van de smartphone en de oorspronkelijk gratis mobiele applicatie  WhatsApp hebben daar een evidente verandering in gebracht. De app is immens populair. Maar liefst 90 procent van de Nederlanders die een smartphone bezitten, hebben de app gei?nstalleerd. Vier op de tien whatsappers gebruiken de dienst ook voor zakelijke doeleinden. Per dag worden zo'n 65 berichten ontvangen.

WhatsApp op 90 procent van alle smartphones

Dit leert een representatief marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope. Negen op de tien bezitters van een smartphone hebben WhatsApp geïnstalleerd. Deze meest gebruikte communicatie-applicatie staat zelfs bij acht op de tien Nederlanders in het favoriete dock of op het eerste scherm. De blauwe vinkjes, die dienen als leesbewijs, zijn niet altijd populair. Sinds de functie bestaat, heeft e?e?n op de acht gebruikers deze inmiddels uitgeschakeld.

Verschil tussen ontvangen en versturen

Gemiddeld ontvangen we 65 berichten per dag en versturen we er 30. Vooral door de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar wordt de app intensief gebruikt. Zij versturen gemiddeld 60 berichten per dag en ontvangen er 150. Whatsappers zitten in gemiddeld 7 groepen, waardoor het aantal ontvangen berichten vrijwel altijd hoger ligt dan de verstuurde berichten. Jongeren tussen de 18 en 35 jaar zitten zelfs in gemiddeld 10 groepen. Het versturen van geluidsfragmenten is minder populair. Slechts 18 procent stuurt af en toe een geluidsfragment.

Zakelijk gebruik vooral populair onder jongeren

Vier op de tien (38%) gebruikt WhatsApp ook zakelijk. Zakelijk gebruik is vooral populair in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar, waar 48 procent de applicatie ook zakelijk gebruikt. Maar liefst 13 procent is negatief over deze ontwikkeling. Het zou de balans tussen werk en prive? kunnen verstoren en het komt niet professioneel genoeg over. “Ik gebruik WhatsApp niet zakelijk, omdat dit niet gebruikelijk is binnen mijn bedrijf”, vertelt een van de deelnemers aan het onderzoek.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie