Naar inhoud

WhatsApp populairste app onder Nederlandse beroepsbevolking

Mobiele applicaties websites zijn tegenwoordig onmisbaar als mensen op zoek zijn naar informatie.  De top-5 bestaat in 2015 uit WhatsApp, Facebook, Nu.nl, Instagram en Buienradar. Arbeidsmarktgerelateerd zien we onder actieve baanzoekers dat Indeed, LinkedIn en Trovit het meest gebruikt worden. Tussen mannen en vrouwen en tussen generaties zijn er opvallende verschillen in de populariteit van apps.

Meest gebruikte applicaties

Dat leert een peiling van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group onder de Nederlandse beroepsbevolking inzake de meest gebruikte applicaties. Het zogeheten ArbeidsmarktGedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 elk kwartaal afgenomen wordt. De onderzoeksresultaten zijn afkomstig uit de meest recente cijfers en betreffen ruim 3.500 respondenten.

Grote verschillen generaties en geslachten

De 10 meest populaire apps worden bijna allemaal vaker gebruikt door vrouwen dan mannen, behalve de nieuwsapps NU.nl en NOS. NU.nl wordt door mannen en vrouwen even vaak geraadpleegd en de NOS-app net iets meer door mannen dan vrouwen. Hoger opgeleiden en ouderen gebruiken relatief vaker de nieuwsapps dan jongeren en de lager en middelbaar opgeleiden. Daarentegen worden apps van sociale media aanzienlijk vaker gebruikt door de jongste generaties: WhatsApp, Facebook, Twitter en Instagram.

Sterke opkomst Instagram

In de afgelopen drie jaar is er veel veranderd in de top-10 van meest gebruikte mobiele applicaties. Vergeleken met de lijst van 2012 valt op dat de twee ooit razend populaire app-spellen Wordfeud en Angry Birds zijn verdwenen uit de top-10, evenals de Telegraaf. Nieuw in de top-10 zijn Instagram, NOS en Weeronline. Instagram, dat in 2012 nog niet bestond, is in relatief korte tijd sterk in populariteit gegroeid.

Verschuivingen van 2012 naar 2015

Top-10 populairste apps Nederlandse beroepsbevolking:

2015

1 WhatsApp: 49%

2 Facebook: 33%

3 NU.nl: 11%

4 Instagram: 10%

5 Buienradar: 8%

6 Twitter: 7%

7 Rabobank: 6%

8 ING: 6%

9 NOS: 5%

10 Weeronline: 5%

2012

1 Facebook: 37%

2 WhatsApp: 32%

3 NU.nl: 16%

4 Wordfeud: 16%

5 Twitter: 15%

6 Telegraaf: 5%

7 Buienradar: 5%

8 Rabobank: 4%

9 ING: 4%

10 Angry Birds: 3%

Indeed populair voor de arbeidsmarkt

Om op de arbeidsmarkt vraag en aanbod bij elkaar te brengen is een mobiele strategie inmiddels een vereiste. Steeds meer mobiele applicaties worden ontwikkeld om werkgever en werknemer met elkaar in contact te brengen. Welke arbeidsmarktapp raadpleegt de actieve baanzoeker? Meest favoriete arbeidsmarktapps onder de actieve baanzoekers zijn:

1. Indeed

2. LinkedIn

3. Trovit

4. Monsterboard

Mobiele strategie voor arbeidsmarkt

Het landschap waarin werknemers en werkgevers elkaar kunnen vinden wordt steeds complexer, ondoorzichtiger en vluchtiger. Uit eerdere analyses bleek al dat er op elke 60 werklozen in Nederland een vacaturesite was. Nu na sociale media ook WhatsApp een rol krijgt in de communicatie tussen werknemer en werkgevers wordt het landschap nog diverser. Daarin heeft de werkgever die over een mobiele strategie en de juiste arbeidsmarktkennis beschikt een voorsprong om schaars talent aan te trekken.

Grotere diversiteit vraagt om aanpassingen

Door de steeds grotere diversiteit van media en tegelijkertijd de randvoorwaarden die techniek stelt, zoals zoekmachineoptimalisatie en mobile first, vinden vraag en aanbod elkaar steeds lastiger op de arbeidsmarkt”, stelt Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. “Degene die dit spel beheerst, weet het juiste talent aan te trekken. Degene die dat niet beheerst, zal steeds minder in staat zijn om kwalitatief de juiste personen aan te trekken.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie