Naar inhoud

WiFi is ook op vakantie een basisbehoefte voor Nederlanders

Je hebt de afbeelding vast en zeker wel eens voorbij zien komen: de piramide van Maslow die is aangevuld met WiFi als basisbehoefte. Hoewel de grafische weergave ooit als cartoon is bedoeld, mag de draadloze internetverbinding tegenwoordig onder de primaire behoeften van consumenten worden gerekend. Want de aanwezigheid van WiFi is zelfs het belangrijkste criterium dat Nederlanders hanteren bij het boeken van een vakantie.

Criteria strandvakantie

Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van reisconcern Thomas Cook, bekend van de merken Neckermann en Vrij Uit. Aan dit onderzoek hebben families deelgenomen met minstens één kind die in de afgelopen maanden een strandvakantie hebben geboekt. Aan deze reizigers is gevraagd wat zij belangrijk vinden bij het maken van een vakantiekeuze. Opvallend is ook de invloed die kinderen hebben op de keuze van het hotel en het feit dat Nederlanders graag contact leggen met de lokale bevolking.

Populaire bestemmingen

Nederlanders vieren dit jaar vooral vakantie in Spanje, Griekenland, Portugal en Frankrijk met als verrassende nieuwkomer Kroatië. Spanje en Griekenland zijn ook populair bij alle andere Europeanen. Onze oosterburen kiezen daarnaast ook voor Kroatië en Portugal en bij de Belgen zien we een sterk toenemende vraag naar Bulgarije en Egypte. De Engelse vakantieganger reist dit jaar ook graag naar Cyprus en Turkije en de Scandinaviërs hebben naast Spanje en Griekenland ook een sterke voorkeur voor Kroatië.

Last-minute-boekingen

In Nederland zien we inmiddels een duidelijke toename van boekingen die last-minute gemaakt worden naar Turkije. “Deze zomer is daar een opvallende trend te zien van boekingen naar het luxere segment. Door de relatief lage prijzen die nu gelden, wordt snel gekozen voor een luxe 4- of 5-sterren-accommodatie voorzien van allerlei extra faciliteiten”, aldus Carola Hoekstra, managing director bij Thomas Cook Nederland. “Hetzelfde geldt voor Griekenland dit jaar, dat mede door de goede verhouding tussen prijs en kwaliteit een sterke stijging naar all-inclusive-resorts laat zien”.

Reviews bekijken

Bij last-minute-vakantieboekingen wordt de meeste inspiratie gevonden via de smartphone. Maar ook tijdens de vakantie kan een ruime meerderheid van de Europeanen niet zonder hun mobiel. Waar Nederlanders voorafgaand aan de vakantie vooral reviews van hotels raadplegen, wordt tijdens de vakantie gekeken naar reviews van bijvoorbeeld restaurants op de vakantiebestemming zelf. Ruim 80 procent van de mensen geeft aan deze reviews met een korrel zout te nemen en het te zien als een persoonlijke mening van een andere reiziger.

High-speed-WiFi

Europeanen zijn over het algemeen niet geïnteresseerd in ‘open work spaces’ in de hotels, maar high-speed-WiFi is tijdens de vakantie wel erg belangrijk. Op dit punt voeren Nederlanders met 82 procent de lijst aan. Binnen het internationale reisconcern wordt de opmerking ‘Go Dutch, get online’ veel gebruikt. Digital-detox-reizen zijn veel minder relevant dan vaak gedacht wordt.

Langer op vakantie

Nederlanders gaan samen met de Engelsen gemiddeld langer op vakantie dan andere Europeanen, 35 procent van de Nederlanders gaat twee weken of langer en 16 procent kiest voor 12 of 13 dagen. Deze verschillende reisduren worden tijdens het last-minute-seizoen door de touroperators dan ook veel aangeboden. Finnen en Zweden gaan het kortst. Zij reizen meestal een week, waar Duitsers en Belgen graag 10 dagen gaan.

Invloed kinderen

Finnen, Denen en Duitsers laten zich het meest beïnvloeden door de keuze van hun kinderen voor het boeken van een vakantie. In Nederland wordt de vakantiebestemming en de keuze voor het type hotel voor 50 procent door de kinderen binnen het gezin bepaalt. All-inclusive-resorts zijn het meest geliefd bij Belgen, Duitsers en Engelsen. Maar ook 65 procent van de Nederlanders kiest voor dergelijke bestemmingen tijdens de zomermaanden.

Ligging en aanbod

De ligging van het hotel hebben wij Nederlanders liefst direct aan het strand. Maar hierin scoren Duitsers, Engelsen en Finnen nog hoger. Voor hen is een strandhotel een absolute must. Uiteraard kiest een Nederlander voor WiFi in de hotelkamer en goede bedden voor alle gezinsleden. Maar ook een koelkastje op de kamer is voor de Nederlander een pre. Waarschijnlijk halen wij net wat vaker water en andere drank bij de supermarkt dat we graag gekoeld willen houden.

Aanbod entertainment

Samen met de Denen zijn Nederlanders verzot op de avondshows in de hotels. 91 procent vindt dit belangrijk tijdens de vakantie. Duitsers en Finnen vinden dit het minst belangrijk. Belgen daarentegen zoeken vooral hotels met meerdere glijbanen en diverse zwembaden, waar Nederlanders eerder kiezen voor voldoende ruimte en ligbedden rondom het zwembad. Ook hiervoor zijn, door de reisorganisatie, speciale afspraken gemaakt met hoteliers zodat er geen tekort is aan ligbedden bij het zwembad, in de tuin of op het strand.

Lokale gewoontes

Nederlanders, Belgen en Duitsers maken graag kennis met de lokale bevolking en zijn geïnteresseerd zijn in de gebruiken en gewoontes van een land. Zij willen graag de lokale gerechten, wijnen en dranken proeven. De Engelsen met 23 procent en de Zweden met 8 procent zijn het minst geïnteresseerd in het land waar zij vakantie vieren.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie