Naar inhoud

WiFi van groter belang dan seks, chocolade en alcohol

Het moet haast wel een millennial zijn geweest die ooit in een baldadige bui WiFi als basisbehoefte heeft toegevoegd aan de piramide van Maslow. Het plaatje is viraal gegaan en ontvangen met een ironische glimlach. Maar inmiddels is onze band met het internet zo sterk, dat de aanvankelijke schets realiteit is geworden. Zeker voor mobiele werkers is de connectiviteit met het wereldwijde web cruciaal. En belangrijker dan seks, alcohol en chocolade.

Mobiele connectiviteit

Deze conclusie kunnen we trekken op basis van het ‘iPas Mobile Professional Report 2016’, gepubliceerd door de gelijknamige onderneming gespecialiseerd in wereldwijde mobiele connectiviteit voor elke apparaat. Dit rapport is gebaseerd op een onderzoek onder ruim 1.700 mobiele werkers in de wereld, naar hun gedrag en voorkeuren met betrekking tot internet-connectiviteit. De belangrijkste conclusies zijn:

* 40 procent van alle respondenten kiest WiFi als belangrijkste dagelijkse behoefte, met een hogere prioriteit dan seks (37%), chocolade (14%) en alcohol (9 %);

* 75 procent antwoordt dat WiFi hun kwaliteit van leven heeft verbeterd;

* 63 procent gebruikt liever WiFi-hotspots dan mobiele dataverbindingen;

* 75 procent vindt datacapaciteit belangrijker dan belminuten bij de keuze van een mobiele provider.

Reiskeuzes beïnvloed door WiFi

Voor zakelijke reizigers, die niet verrast willen worden door hoge rekeningen als gevolg van exorbitante roamingkosten, is WiFi een basisbehoefte, die hun hotel-, vlucht- en andere reiskeuzes beïnvloedt:

* 72 procent heeft een hotel gekozen op basis van de WiFi-ervaring, terwijl 21 procent zegt dat altijd te doen;

* 35 procent zegt dat de WiFi-ervaring hun vluchtkeuze heeft beïnvloed;

* 72 procent gebruikt gratis WiFi-verbindingen op luchthavens als die beschikbaar zijn;

* 73 procent heeft nog nooit betaald voor Wi-Fi op luchthavens voor zakelijk gebruik en voor persoonlijk gebruikt is dat zelfs 78 procent.

Mobiele beveiliging

Tijdens het onderzoek is ook gekeken naar de mate waarin mobiele beveiliging een belemmering vormt voor het gebruik van gratis WiFi. Dit illustreert de uitdaging die bedrijven hebben bij het opleggen van hun policy voor veilig mobiel werken:

* de helft van alle ondervraagde mobiele professionals zegt dat hun organisatie het gebruik van een privé-apparaat, zoals een(smartphone, tablet of laptop, toestaat voor de toegang tot bedrijfsinformatie en systemen via publieke of remote Wi-Fi-verbindingen;

* 66 procent van de respondenten zegt zich zorgen te maken over de informatiebeveiliging bij het gebruik van gratis WiFi-hotspots;

* ondanks de geuite zorgen blijft 42 procent bedrijfsinformatie raadplegen via publieke WiFi-verbindingen;

* 38 procent van de respondenten heeft nog nooit een VPN (Virtual Private Network) gebruikt om informatie te beschermen.

Slechts 9 procent vermeldt verlies van bedrijfsinformatie als één van de belangrijkste angsten bij diefstal of verlies van hun mobiele apparatuur. Zes keer zoveel ondervraagden maken zich meer zorgen over het verlies van contactinformatie (57%), terwijl bijna de helft (49%) vooral bang is foto’s te verliezen.

Altijd en overal verbonden

“Mobiele professionals willen altijd en overal verbonden en productief blijven, in zowel hun zakelijke als persoonlijke leven”, zegt Patricia Hume, chief commercial officer van iPass. “Thuis, onderweg naar of tussen klantafspraken, in hun hotel en tegenwoordig zelfs tijdens het vliegen. Daarbij gaat hun voorkeur uit naar WiFi, vanwege de hogere snelheden, lagere kosten en betere gebruikerservaring dan via mobiele dataverbindingen. Met een doelgroep van mobiele werkers die inmiddels groter is dan één miljard, doen organisaties er verstandig aan hun medewerkers de connectiviteit te bieden waarnaar ze verlangen.”

WiFi in vliegtuigen

“De WiFi-ervaring krijgt een steeds grotere invloed op de reis- en verblijfkeuzes van mobiele professionals, zelfs op 10.000 kilometer hoogte”, aldus Hume. “Ruim een derde van de ondervraagden voor ons onderzoek hebben hun vliegmaatschappij gekozen op het WiFi-aanbod. Mobiele professionals zijn niet meer bereid uren zonder internetverbinding te vliegen, ze willen productief blijven of zich met eigen content vermaken tijdens die kostbare tijd.”

Verschillende prioriteiten

“Bedrijven en mobiele professionals hebben verschillende prioriteiten met betrekking tot WiFi-connectiviteit”, vervolgt Hume. “Medewerkers gebruiken grote hoeveelheden waardevolle data op hun smartphones, maar maken zich minder zorgen over het verliezen van gevoelige bedrijfsinformatie dan persoonlijke informatie. Daaruit blijkt het belang voor organisaties hun medewerkers beter voor te lichten over de veiligheidsrisico’s van mobiel werken en richtlijnen daarvoor. In het huidige WiFi-landschap moeten mobiele professionals worden uitgerust met de tools om altijd en overal te kunnen werken, terwijl men tevens moet voorkomen dat bedrijfsinformatie wordt ontvreemd via publieke WiFi-verbindingen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie