Naar inhoud

Winkelen met een virtual en augmented reality bril

Onder het genot van een drankje een hapje eten. Een verjaardagsfeestje met slingers voor de jarige. Het zijn vanzelfsprekende combinaties. Wat denk je? Zou winkelen met een bril net zo vanzelfsprekend worden? Waar augmented reality en virtual reality samenkomen, ontstaat een nieuwe wereld. Een wereld aan mogelijkheden om customer experience te verbeteren.

Toepassing in retail

Dat zeggen de bezoekers van het retailevent dat plaatsvond in de Store of the Future, het retailinnovatielab van Nederland. Retailers als HEMA, CoolCat, Hans Anders en KPN Retail werden door SAP-kennispartner en organisator myBrand meegenomen in de nieuwste toepassingen en actuele onderzoeksresultaten. Met een virtual reality-bril betraden zij de nieuwe wereld. Een beeld van het wonderlijke landschap.

Toegankelijkheid techniek

De techniek van virtual reality (VR) is verre van nieuw. In de jaren vijftig was er al een machine, genaamd Sensorama, die de principes van VR benaderde. Het leger was één van de eerste die virtual reality inzette voor trainingen. Met VR-brillen werden soldaten ondergedompeld in levensechte oorlogssituaties. Toch volgde er geen snelle adoptie van VR en ook niet van augmented reality (AR), vertelt Paul Vermeulen, mede-oprichter van Beeldhouwers. Aan de techniek heeft het al die tijd niet gelegen, maar wel aan de toegankelijkheid. Door de hoge kosten die ermee gepaard gingen, was het maar voor weinig organisaties weggelegd.

Opmars van VR en AR

De ontwikkelingen op gebied van content, software en hardware gaan razendsnel. Nu het kostenaspect meer in verhouding is gekomen, is er sprake van een opmars van VR en AR. Marcel Antons, vestigingsdirecteur bij myBrand, is er stellig van overtuigd dat de toepassing een ongekende vlucht gaat nemen. Voor de ene branche is de toepassing van VR en AR meer voor de hand liggend dan voor de andere. VR is het grootst in de gaming-industrie. Maar vergeet ook de toeristische sector niet: met een bril op kunnen consumenten bijvoorbeeld een levensecht kijkje nemen op de potentiële reisbestemming. Of denk aan de filmindustrie: even tijd nemen om in het verhaal te komen, is niet meer nodig als de kijker virtueel midden op het slagveld staat. En ook voor populaire concerten kan VR een uitkomst zijn. Als het kaartje uitverkocht is, nemen consumenten gewoon virtueel plaats.

Toekomst van winkelen

Er zijn mogelijkheden voor de toepassing van VR en AR te over. Maar hoe denken retailers daarover en waar liggen de kansen? Q&A Research & Consultancy, de organisatie achter de Store of the Future, vroeg aan zowel millennials als babyboomers hoe de toekomst van winkelen er uitziet. Volgens hen (respectievelijk 65% en 57%) wordt de fysieke winkel een speeltuin voor een product of merk. Volgens de aanwezige retailers bestaat de toekomst van winkelen uit beleving en service, ondersteund door technische hulpmiddelen. Ze nemen de proef op de som in de Store of the Future. In dit innovatielab testen merken hun nieuwste concepten door kleine winkels in te richten. 

Conceptstores

Perry Sport is een participant van de Store of the Future en maakt in de conceptstore schoenen passen interactief. De consument scant de schoen en ervaart of de schoen past waar die voor bedoeld is. Via een vloerprojectie wordt de consument uitgedaagd passende oefeningen te doen om de schoen te beoordelen. HEMA zet AR in voor uiterlijke verzorging. De consument ziet op een tablet precies hoe bepaalde make-up op het gezicht eruit komt te zien. Een andere participant, fietsmerk Vanhawks, test een intelligente fiets. In hun conceptstore fietst de consument de wereld van VR binnen om te ervaren hoe het is om een waarschuwing te krijgen voor een auto van rechts. Deze concepten zijn gericht op het verbeteren van customer experiences, maar er zijn ook participanten die concepten gericht op operational excellence testen. Zo experimenteert Van Haren met winkelruimte. In de winkel kunnen consumenten schoenen passen en bij aankoop worden de schoenen thuis bezorgd. Op die manier kan vanHaren op meer (kleine) locaties aanwezig zijn in de winkelstraat.

Scenario’s ter inspiratie

Ter inspiratie deelt myBrand recent ontwikkelde scenario’s voor kledingwinkel Open32 en supermarktketen Coop. Zo geeft Open32 via een AR-bril kledingadvies aan de consument. Kijkt de consument met bril richting een shirt, dan wordt een bijpassend kledingstuk geadviseerd. Via een virtuele paspop kunnen consumenten ook zien hoe het totaal plaatje eruit ziet. Ook aan de retailer is gedacht, want een VR-bril toont aan de hand van een heat-map bij welke kledingrekken de consument de meeste tijd besteedde. Op basis van die inzichten kan de winkelindeling verder worden geoptimaliseerd.

Gebruik van heat-map

Voor Coop is het concept van de heat-map verder uitgewerkt. Door een koppeling met voorraad, verkoophistorie, vergelijking met andere periodes en winkels uit een andere regio. Deze informatie biedt inzicht voor optimalisatie van zaken als logistiek, voorraadbeheer en schappenplannen. De consument die bij Coop zijn boodschappen doet, kan zijn bril opzetten voor wijnadvies bij een recept. En iemand die verantwoorde voedselkeuzes wil maken, hoeft ook slechts de bril op te zetten om de selectie producten uit het betreffende schap te zien. Tijdens de middag werd het concept nog verder gebracht met het idee om ‘s nachts een robot langs de schappen te sturen om zo actueel mogelijke beelden te hebben. Op basis daarvan kan 's morgens al een kant-en-klare personeelsinstructie gereed zijn, waarin taken geprioriteerd zijn en overgebracht worden aan het personeel met behulp van een VR-bril.

Brainstorm retailers

De voorbeelden van mogelijke VR- en AR-toepassingen maken de tongen van de aanwezigen los. Zo ziet een kledingwinkel mogelijkheden van VR op het inspiratievlak. Dus niet direct om de doelgroep (jongeren) tijdens het winkelen te adviseren, maar meer om te laten zien hoe die ene leuke jurk geshowd wordt door stijlicoon Kim Kardashian. De aanwezige optiekketen denkt aan uitbreiding van de toepassing. Nu is er al een digitale spiegel om gemakkelijk monturen voor te passen, maar in de brainstorm kwam ook een idee op het vlak van gebruikerservaring ter sprake. Bijvoorbeeld met een VR-bril de consument laten ervaren hoe lang duurt het voordat die ene bril een zonnefilter activeert en deactiveert. Vanuit de hoek van doe-het-zelf-winkels wordt verwacht dat kracht zit in de combinatie van informatie en beelden van de woning van de consument en de producten in de winkel. Zo kunnen consumenten nog beter inschatten of producten letterlijk en figuurlijk passend zijn.

Ontstijg gadget VR en AR

Deze middag werd duidelijk dat de mogelijkheden van VR en AR eindeloos zijn. Zowel om de customer experience te verbeteren als operational excellence te bereiken. Zeker naarmate de techniek betrouwbaarder wordt en retailers meer bekend worden met de mogelijkheden. Volgens myBrand is de uitdaging vooral om met de techniek maximale waarde toe te voegen en niet te blijven steken op gadget-niveau. Dit betekent dat het niet op zou moeten houden bij het leveren van een bril. Begrip van wat er gezien moet worden, is minstens zo belangrijk.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie