Naar inhoud

Woensdag is de nieuwe koopavond van Nederland geworden

Daar waar de fysieke winkelstraten van oudsher de grootste drukte kennen op zaterdagen en koopavonden, laten webwinkels een heel ander beeld zien. Op zondag komen de meeste bezoekers rondkijken in de webshops, op woensdag worden daar de meeste orders geplaatst. Op zondag shopt men tussen 11 en 16 uur en na het eten. De piek op woensdag is om 21 uur. Met name de segmenten speelgoed, schoenen en drogisterijartikelen zijn dan populair.

Ander zoek- en koopgedrag

Dit blijkt uit recente gegevens van online winkelcentrum beslist.nl. De cijfers laten een ander zoek- en koopgedrag zien dan in de traditionele retail, waar vooral het eind van de week en het weekeinde drukke dagen zijn. Voor retailers die zowel een fysieke winkel als een webshop hebben, is het belangrijk hier onderscheid in te maken en hier de bedrijfsvoering op aan te passen. Op zaterdag is er door de dag heen een stabiel aantal bezoekers in het online winkelcentrum maar is de conversie – dus het aantal verkopen in verhouding tot het aantal bezoekers – lager dan op andere dagen.

Woensdag als de nieuwe koopavond

Er worden meerdere mogelijke redenen genoemd voor de hogere aankoopcijfers op woensdag. Het is aannemelijk dat men cadeautjes en boodschappen voor het weekend in huis wil hebben aangezien de meeste webshops een levertijd van 1 à 2 dagen hanteren. Doordeweeks is men vaak te druk om naar een fysieke winkel te gaan en met online shoppen bespaart men bovendien ook in het weekend tijd. Tevens kan het vooral bij speelgoed en schoenen zo zijn dat men over duurdere aankopen wat langer wil nadenken.

Webshops hebben baat bij data

Met deze informatie wil de e-tailer webshops stimuleren om te sturen op data. Om leverbeloftes na te kunnen komen, is het bijvoorbeeld belangrijk te weten op welke dagen en tijden de hoogste pieken zijn en hier beloftes eventueel op aan te passen. Om meer continuïteit in de conversie te realiseren zouden marketingacties afgestemd moeten zijn op het bezoek- en koopgedrag van de klant. Juist voor (nog) minder bekende webshops kan het sturen op data een grote concurrentiesprong opleveren omdat het weinig tijd kost maar heel effectief is.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie