Naar inhoud

Worsteling met de toekomstperspectieven bij familiebedrijven

Familiebedrijven neigen naar een langetermijnvisie die is geworteld in gedeelde waarden, visie en cultuur, waardoor de controle van de onderneming door de familie jarenlang behouden kan worden. Een van de belangrijkste doelstellingen op de lange termijn is namelijk het behoud van de organisatie voor de familie. Maar familiebezit op zichzelf is geen garantie voor de continuïteit van het bedrijf. Daarnaast bestaat bij slechts 41 procent van die bedrijven vertrouwen in de plannen voor de toekomst.

Dit blijkt een onderzoek onder bijna 800 leidinggevenden van familiebedrijven uit 58 landen wereldwijd over de kansen en uitdagingen waarmee zij op dit moment geconfronteerd, dat is uitgevoerd door accountants- en adviesorganisatie Deloitte. De uitkomsten van het onderzoek zijn vastgelegd in het rapport ‘Global family business survey 2019 – Long-term goals meet short-term drive’.

“Ondanks de focus op de doelstellingen op de lange termijn lijken familiebedrijven gevoelig voor prioriteiten op de korte termijn. Hoe noodzakelijk die op dat moment ook lijken, ze ondersteunen de uiteindelijke visie en doelstellingen van het familiebedrijf vaak niet”, zegt Sjoerd Bakker, partner bij Deloitte. “De kloof tussen ambities op de lange termijn en prioriteiten op de korte termijn kan niet alleen het behoud van familietraditie en nalatenschap in gevaar brengen, maar ook het familievermogen.”

Geen gemeenschappelijke visie

Drie van de belangrijkste uitdagingen voor familiebedrijven zijn de onderneming in familiebezit houden, het waarborgen van de nalatenschap en het behoud van familievermogen. 68 procent van de leidinggevenden geeft aan van plan te zijn om het bedrijf in de familie te houden, terwijl slechts 26 procent een plan klaar heeft om de chief executive officer op te volgen. Voor andere directiefuncties ligt dit percentage nog lager.

Daarnaast gelooft minder dan een derde van de respondenten dat de families een gemeenschappelijke visie hebben op de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf. Bovendien is eenzelfde aantal respondenten bereid om op zijn minst enige mate van controle over het bedrijf op te geven voor meer financieel succes op lange termijn.

Innovatie en flexibiliteit sleutels tot continuïteit

Flexibiliteit (61%) en innovatiekracht (39%) worden gezien als de drijfveren voor stabiliteit en toekomstig succes van het familiebedrijf. Terwijl sommige families hun bedrijf uitbreiden naar een andere bedrijfstak of geografie, ziet slechts 26 procent van de respondenten diversificatie als mogelijkheid om de onderneming de komende 10 tot 20 jaar te ondersteunen.

“Familiebedrijven die zowel hun ambitie voor de komende 10 tot 20 jaar als hun prioriteiten voor de korte termijn – 6 tot 12 maanden – kunnen definiëren en met elkaar kunnen verbinden, hebben een veel grotere kans om de toekomst van hun bedrijf te waarborgen”, aldus Sjoerd Bakker. “Mits ze beschikken over de juiste discipline, bestuursstructuur en communicatievaardigheden.“

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie