Naar inhoud

YouTube lucratief kanaal voor populaire vloggers

De productie en consumptie van visuele media is definitief veranderd in het digitale tijdperk. Producenten zijn niet langer gebonden aan strakke uitzendtijden op televisie, consumenten hebben een heel arsenaal aan optionele beeldkanalen. Met de introductie van YouTube is het ook mogelijk jouw eigen kanaal te beginnen. En wat John de Mol al ontdekte met Big Brother, blijkt ook voor vloggers te gelden: beelden van de dagelijkse realiteit zijn populair en lucratief.

YouTube miljoenenbusiness

Uit een analyse van 90 YouTube-kanalen uit Nederland komt naar voren dat het hebben van een eigen YouTube-kanaal een miljoenenbusiness is. Digitaal strateeg Denis Doeland van Dennis Doeland Management Consultancy en Advies (DDMCA) constateert dat Nederlands populairste vlogger Kwebbelkop, alias voor de 20-jarige Jordi van den Bussche, in totaal tussen de 500.000 en 2,6 miljoen euro aan zijn kanaal heeft verdiend.

Kwebbelkop, Jelly en Enzo Knol

De vijf populairste vloggers van Nederland, ze noemen zichzelf overigens liever YouTubers, hebben gezamenlijk meer dan 10 miljoen abonnees. Prominent in die top 5 staan Kwebbelkop, Jelly (pseudoniem voor Jelle van Vught) en Enzo Knol. In totaal zijn hun video’s, ze produceren er ongeveer 50 per maand, meer dan 2 miljard keer bekeken. Hoe meer kijkers, hoe meer YouTubers kunnen verdienen aan hun video’s. YouTube ontvangt per 1.000 advertentieweergaven naar schatting een bedrag variërend € 1,50 tot € 7,00. Van dit bedrag gaat 45 procent naar het medium zelf, de rest is voor de vlogger.

Geschatte opbrengsten

Doeland liet deze berekening los op zijn dataset van 90 YouTube-kanalen. Op basis daarvan schat dat hij dat het kanaal van de 20-jarige Kwebbelkop tot nu toe tussen 500.000 (€ 1,50 per advertentieweergave) en 2,6 miljoen euro (€ 7,00 per advertentieweergave) heeft opgebracht. Jelly heeft tussen de 360.000 euro en 1,9 miljoen euro aan zijn kanaal verdiend, terwijl de opbrengsten van Enzo Knol ergens tussen de 370.000 en 1,9 miljoen liggen. De afdracht aan YouTube is hier al vanaf getrokken.

Verandering mediaconsumptie

De onderwerpen van de meest vooraanstaande YouTubers van Nederland lopen uiteen van games en beauty tot hun eigen leven. Wat alle vloggers volgens Doeland gemeen hebben, is hun sterke belofte aan de kijker. “Om tot de honderdduizenden abonnees en miljoenen views te komen, moet je je aan een bepaald ritme houden. Kwebbelkop produceert bijvoorbeeld twee video’s per dag en zijn kijkers vertrouwen daarop. Het is eigenlijk net als televisieprogrammering. Deze cijfers laten andermaal zien dat vloggen professionaliseert en dat de mediaconsumptie van vooral jongeren compleet verandert.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie