Naar inhoud

YouTube meer ingezet voor educatie en instructie

Een steeds groter deel van het kijken naar televisie en video vindt plaats via platforms voor user generated content (USG). Het bekendste platform dat dergelijke content biedt, is YouTube. Ongeveer 1 op de 10 consumenten wereldwijd kijkt meer dan drie uur per dag video's op YouTube. Een op de drie vindt het erg belangrijk om UGC thuis op de televisie te kunnen kijken. Daarnaast blijkt dat de toename van de bekendheid van UGC-platforms, zoals YouTube, heeft geresulteerd in een populariteitsimpuls voor educatieve en instructievideo's. Consumenten kijken deze video’s gemiddeld 73 minuten per week.

User generated content

Dat is te lezen in het rapport “ConsumerLab TV & Media”, dat jaarlijks door de leverancier van communicatietechnologie Ericsson wordt gepubliceerd. Eén van de belangrijkste uitkomsten is dat consumenten zes uur per week naar gestreamde on-demand tv-series, programma's en films kijken. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2011. Daarnaast kijkt 1 op de 10 consumenten meer dan drie uur per dag video's op YouTube. Het rapport is gebaseerd op interviews met meer dan 22.500 mensen in 20 landen, in de leeftijdscategorie van 16 tot 69 jaar. Het vertegenwoordigt het kijkgedrag van 680 miljoen consumenten. Daarmee is het één van de grootste tv- en media-onderzoeken.

Mobiel tv-kijken

Verder komt naar voren dat het aantal consumenten dat video op een mobiel apparaat kijkt aanzienlijk is gegroeid. Inmiddels 61 procent kijkt op de smartphone, een stijging van 71 procent ten opzichte van 2012. Kijkend naar alle mobiele apparaten zoals tablets, laptops en smartphones, dan kijken tieners ongeveer twee derde van de tijd dat zij televisie en video kijken, op een mobiel device.

Binge-viewing

Meerdere aflevering van een tv-serie achter elkaar kijken, het zogenaamde binge-viewing, is in hoog tempo uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de tv- en video-ervaring. Dit is vooral te zien bij abonnees van diensten als Netflix, Amazon Prime en HBO. 87 procent van deze abonnees binge-viewen minstens één keer per week.

Lineaire televisie

De populariteit van lineaire televisie blijft vooralsnog groot. Dit komt vooral doordat daar hoogwaardige en live content wordt geboden, zoals sport. Daarnaast heeft deze klassieke manier van kijken naar tv een grote sociale functie. Lineaire tv wordt in dat opzicht gezien als het kampvuur van de huiskamer.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie