Naar inhoud

Zachte kerncompetenties worden belangrijker dan feitenkennis

Maar liefst 70 procent van de professionals in de financiële sector verwacht dat zachte kerncompetenties, soft skills zoals aanpassingsvermogen en overtuigingskracht, in 2030 belangrijker zijn dan feitenkennis. Daarnaast neemt volgens een ruime meerderheid (60%) de werkgelegenheid in de sector nog verder af en verwacht 40 procent zelfs dat zijn of haar functie over 15 jaar helemaal niet meer bestaat.

Bijscholing randvoorwaarde

Om überhaupt in de financiële sector te kunnen blijven werken is structurele bijscholing een randvoorwaarde, zo denkt 94 procent. Dit zijn enkele bevindingen uit het onderzoek van recruitmentorganisatie Hays naar de arbeidsmarkt van de toekomst in de financiële sector. Daarbij werd financiële professionals gevraagd naar hun verwachtingen voor de financiële sector in Nederland in 2030.

Stemming financiële sector

Een ruime meerderheid van de financiële professionals in Nederland is somber gestemd over de toekomstige werkgelegenheid in hun sector. Maar liefst 63 procent denkt dat die in snel tempo afneemt. Werknemers op MBO-niveau zijn aanzienlijk minder optimistisch dan hun hoger opgeleide collega's. Ruim 80 procent van de MBO'ers ziet de werkgelegenheid exponentieel dalen tussen nu en 2030, tegen 60 procent van de academisch opgeleiden. Maar liefst 40 procent van de respondenten denkt dat de functie die hij of zij momenteel bekleedt rond 2030 helemaal verdwenen is.

Artificial intelligence en big data

Er lijkt een verband te zijn tussen de verwachtingen met betrekking tot werkgelegenheid en de opkomst van artificial intelligence (AI) en big data. Zo ziet ruim 80 procent cloud-software en AI als bedreiging in 2030. Harold Jansen, financieel directeur van Hays: “Het is begrijpelijk dat veel professionals in de sector zich zorgen maken over toekomstige werkgelegenheid en de opkomst van technologie als een bedreiging zien. Toch kan het tijdig inspelen op veranderingen zowel voor werknemers als werkgevers veel uitmaken. Een nieuwe realiteit vraagt om nieuwe vaardigheden, met name op het gebied van management en omgaan met klanten. Het wordt voor financiële instellingen belangrijker dan ooit om de juiste mensen op de juiste positie te hebben.”

Meer vraag zachte kerncompetenties

Zo'n 70 procent van de huidige financiële professionals verwacht dat werken in de sector binnen nu en 15 jaar steeds meer vraagt om zachte kerncompetenties en minder om feitenkennis. Artificial intelligence en big data liggen dan naar verwachting aan de basis van ieder financieel advies en een nog groter deel van het werk is tegen die tijd geautomatiseerd. Jansen: “Menselijke eigenschappen als aanpassingsvermogen, overtuigingskracht, creativiteit, empathie en motivatietalent worden hierdoor onderscheidende factoren. Het zijn zaken die je niet kunt automatiseren en de mens blijft hier altijd superieur in.”

Uitblinken richting klant

Je kunt je als financiële professional binnen een organisatie en richting klant of opdrachtgever nadrukkelijk onderscheiden door hierin uit te blinken en op te vallen”, aldus Jansen. “Je bent immers werkzaam in een sector waar vertrouwen en betrouwbaarheid enorm belangrijk zijn. Ik verwacht dan ook dat de combinatie van technische ontwikkelingen en een meer bewuste inzet van soft skills de sector naar een hoger niveau tilt, zowel op het gebied van bestaande services en dienstverlening als op het gebied van nieuwe producten en diensten. Als professional kun je maar beter deze kansen grijpen en zorgen dat je soft skills optimaal zijn ontwikkeld en kunnen worden ingezet.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie