Naar inhoud

Zakelijke dienstverleners moeten werken aan onderling vertrouwen

Fouten die zakenrelaties begaan, worden maar mondjesmaat door de vingers gezien in het bedrijfsleven. 19 procent van de zakelijke beslissers accepteert geen enkele fout in de categorie ongemakken, zoals onzorgvuldigheid en vergeetachtigheid. Dwalingen die leiden tot een financiële schade van rond de duizend euro betekenen in 46 procent van de gevallen direct het einde van een zakenrelatie.

Kleine bedrijven vergevingsgezinder

Dit blijkt uit het onafhankelijke onderzoek ‘Stand van zakenrelaties’ van myBrand, SAP-dienstverlener en -kennispartner, onder ruim 500 zakelijke beslissers. Het meest vergevingsgezind zijn bedrijven met een omvang van 5 tot 50 medewerkers. Hiervan ziet slechts 4 procent geen enkele fout in de categorie ongemakken door de vingers, tegenover 22 procent van de bedrijven met 250 medewerkers of meer. Ook bij de fouten met een financiële consequentie van rond de 1.000 euro zijn grotere bedrijven minder coulant. 50 procent van de die grote bedrijven accepteert geen enkele fout die dergelijke schade berokkend, tegenover 42 procent van de bedrijven met een omvang van 5 tot 50 medewerkers.

IT-sector toont meer coulance

Verschillende branches staan ook verschillend tegenover fouten door zakenrelaties. Zo zijn zakelijke beslissers in bijvoorbeeld de IT-sector coulanter dan het landelijk gemiddelde. In plaats van de 19 procent, ziet in deze sector slechts 10 procent geen enkel foutje door de vingers. En, in tegenstelling tot de landelijke 46 procent, tolereert 30 procent van de zakelijke beslissers in IT geen fout met financiële consequenties van rond de 1.000 euro.

Werken aan wederzijds vertrouwen

“Ook al is fouten maken menselijk, leuk zal het nooit worden”, stelt Seger Theuns, algemeen directeur bij myBrand. “Hoe zakenrelaties omgaan met een fout zegt meer over de relatie dan duizend woorden. Als dit direct het einde van de samenwerking betekent, dan zal de vertrouwensband nog niet zo stevig zijn geweest. Wederzijds vertrouwen is essentieel om elkaar te versterken. In dat geval kun je fouten in openheid bespreken en ervan leren. Op die manier zal blijken dat er een positieve keerzijde zit aan een fout.”

Zakelijke beslissers die willen weten hoe hun zakenrelatie ervoor staat, kunnen de relatie tegen het licht houden met de B2B Relatiescan. Deze online tool geeft naast inzicht in de kwaliteit van relaties, handvatten om de zakenrelatie naar een hoger niveau te tillen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie