Naar inhoud

Zakelijke e-mail stoorzender voor privéleven

De smartphone zorgt voor een permanent contact met de wereld. De voordelen zijn groot in aantal, maar er kleven ook nadelen aan het altijd maar aan staan. Zo verstoren werkgerelateerde e-mails steeds meer het privéleven van werknemers tijdens weekenden en vakanties. Maar ook op bruiloften en bij begrafenissen en soms zelfs tijdens een bevalling. Doordat werknemers altijd met internet en de groeiende stroom werkmails zijn verbonden, zijn privémomenten niet meer veilig.

Meer beslag werkmail op persoonlijke leven

Dit blijkt uit het derde jaarlijkse onderzoek van IT-dienstverlener GFI Software, uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinion Matters. De studie toont aan dat werkmail steeds meer beslag legt op het persoonlijke leven en de vrije tijd van medewerkers. Van de ondervraagden zegt 58 procent op vrije dagen minstens eenmaal per dag zijn of haar werkmail te checken. Dit is een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Van de respondenten geeft 39 procent toe dat men meerdere keren buiten werktijd om werkmail controleert. Dit kan zijn voor of na het werk, in het weekend of op vrije dagen. Daarnaast verklaart 39 procent ook ’s avonds na elf uur nog even de werkmail te checken.

E-mail belangrijkste vorm communicatie

E-mail is nog steeds de meest gebruikte communicatievorm. Van de ondervraagden noemt 39 procent dit als het belangrijkste communicatiemiddel. Vorig jaar was dit percentage nog 47 procent. Eén-op-één-ontmoetingen staan tweede met 29 procent, een stijging van 7 procent. De telefoon, mobiel en vaste lijn, is derde met 24 procent, een daling van 4 procent. Instant messaging is voor 8 procent van de respondenten het favoriete communicatiemiddel.

Belangrijkste onderzoeksresultaten

De belangrijkste onderzoeksresultaten zijn:

  • 74 procent checkt werkgerelateerde e-mail regelmatig tijdens het weekend en 54 procent doet dit ook tijdens de vakantie;

  • bijna 8 procent heeft weleens mail gecheckt tijdens een activiteit van een kind op school, 6 procent tijdens een huwelijk, 4 procent terwijl zijn vrouw aan het bevallen was en 3 procent tijdens een begrafenis;

  • iets minder dan 13 procent heeft weleens ruzie gehad thuis om het checken van werkmails in de vrije tijd;

  • voor 37 procent vormt spam de grootste e-mailergernis, voor 27 procent is dat de gewoonte van mensen om onnodig te cc’en, wat dan weer een grote hoeveelheid “reply all”-mails tot gevolg heeft;

  • 25 procent voelt zich verplicht binnen 15 minuten te antwoorden op een e-mail, terwijl slechts 11 procent van de afzenders van e-mails binnen een kwartier antwoord verwacht;

  • 67 procent reageert in minder dan een uur op e-mails, 6 procent doet er meer dan een week over;

  • 36 procent steekt geen tijd in het ordenen van e-mails en laat alles in de inbox.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van GFI Software.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie