Naar inhoud

Zakelijke leiders richten zich op omscholing van medewerkers

Sinds het begin van 2020 is de wereld in de greep van het coronavirus. Ook in juli heeft de COVID-19-pandemie nog steeds een enorme stempel gedrukt op het wereldwijde vertrouwen. Ondanks dat het vertrouwen van Nederlandse zakelijke leiders in die maand met 23 procent is gestegen ten opzicht van een maand eerder, ligt Nederland maar net boven het gemiddelde vertrouwenspercentage overall. In dit land is de focus momenteel met name gericht op de omscholing en bijscholing van de medewerkers.

Dit kun je opmaken uit de ‘Global Worldcom Confidence Index 10 – July 2020’. De index is gebaseerd op een doorlopend onderzoek van communicatieorganisatie Worldcom Public Relations Group naar de mate van vertrouwen in en bezorgdheid over verschillende onderwerpen onder zakelijke leiders. Het onderzoek in is met behulp van artificiële intelligentie uitgevoerd onder 54.000 chief executive officers (CEO’s) en chief marketing officers (CMO’s) wereldwijd.

Mate van vertrouwen

“Dat Nederlanders op dit moment positiever gestemd zijn dan de meeste andere wereldburgers, kan te maken hebben met hun nuchtere volksaard – die ze combineren met de wetenschap dat ze een capabele regering, een goed zorgstelsel en redelijk financieel vangnet hebben”, stelt Serge Beckers. Hij is managing partner bij Worldcom-partner Wisse Kommunikatie. “Ook wij merken bij onze klanten dat het vertrouwen langzamerhand weer terugkeert. En vooral dat men zich neerlegt bij de situatie en weer aan de slag wil.”

Human resources

Het onderwerp waarvoor de Nederlandse zakelijke leiders het meeste engagement tonen, is het bijscholen en omscholen van medewerkers (19%). De achterliggende gedachte is dat de veranderende economie bedrijven en instellingen dwingt na te denken over een efficiëntere inzet van het personeelsbestand. Dat het indexcijfer voor dit thema onder het Nederlandse gemiddelde ligt, laat dan weer zien dat de CEO’s en CMO’s in Nederland minder vertrouwen hebben in de goede afwikkeling ervan. Dat verklaart mede waarom men er momenteel veel tijd aan besteedt.

Ook het behoud van werknemers krijgt wereldwijd veel aandacht (8%), maar heeft de hoogste indexscore in Nederland (21%). Dat betekent dat men in dit land retaining talent een belangrijk onderwerp vindt, waarvan men wel vindt dat het goed onder controle is.

Duurzaamheid

Opmerkelijk is dat het verminderen van plasticgebruik en andere duurzaamheidskwesties met 16 procent engagement het een na belangrijkste thema is. Terwijl de mate van engagement echter hoog is, staat dit thema op de index op de voorlaatste plaats. Dat geeft aan dat zakelijke leiders niet veel vertrouwen hebben in hun eigen vaardigheden om dit thema goed aan te pakken.

Crisismanagement

Het vertrouwen van Nederlandse leiders in hun crisismanagementaanpak is in juli ongeveer 4 procent gestegen ten opzichte van juni. Des te opvallender is dat dit onderwerp nog steeds de laagste indexscore heeft. Het vertrouwen van Nederlandse CEO’s en CMO’s kan dus juist hier een boost gebruiken. “En dat hoeft niet moeilijk te zijn”, duidt Serge Beckers. “Goed crisismanagement is een kwestie van een goede voorbereiding en een minutieuze evaluatie van eerdere voorvallen. Aan de hand daarvan kun je je crisisplannen dan weer herzien – of opnieuw op papier zetten.”

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie