Naar inhoud

Zalon by Zalando optimaliseert haar stylingsadviezen verder

Ook in het online domein draait het steeds meer om service als onderscheidende factor. Met een onafgebroken focus op klanttevredenheid heeft Zalon, de stylingservice van het fashionplatform Zalando, daarom gewerkt aan de optimalisering van haar service en de lancering van nieuwe features. Dat heeft zich vertaalt in een volledig vernieuwd stylingprofiel, dat de klant en de stylist op een efficiënte manier ondersteunt in het samenstellen van persoonlijke outfits.

Sinds de oprichting in 2015 werkt de gratis service voortdurend aan de verbetering van haar dienstverlening. De gebruikerservaring en de kwaliteit van de outfits zijn daarbij essentieel. Achter de schermen worden de stylisten dan ook ondersteund door een technologie- en datateam van 40 mensen, om zo nog beter in te spelen op de klantwensen en nauwkeurig na te komen.

Analyse van het gedrag in het stylingprofiel

Het team analyseert gebruikersgedrag in het stylingprofiel, de stijl en de voorkeuren van de klant voordat deze een bestelling plaatst. Het heeft interessante inzichten opgeleverd. Zo lijkt dat visuele voorbeelden van looks en items van groot belang zijn, terwijl vragen over lievelingskleuren en gevoelsleeftijd doorgaans minder relevant worden gevonden.

Andere voorkeuren vrouwen en mannen

Vrouwelijke klanten blijken zich meer aangesproken te voelen door outfits als deze liggend gefotografeerd zijn, terwijl mannelijke klanten outfits liever door een model gedragen zien. Een van de belangrijkste inzichten heeft te maken met de lengte van het stylingprofiel, die een sterke invloed heeft op het vroegtijdig beëindigen van het bestelproces.

Flinke inkorting van het stylingprofiel

Het vernieuwde stylingprofiel is flink ingekort, genderspecifiek en vragen zijn eenvoudiger geformuleerd. In plaats van 14 looks heeft de klant er nu 8 om uit te kiezen. Daarnaast ligt voor vrouwelijke klanten de focus op no go's in het vernieuwde stylingprofiel. Er wordt niet gevraagd naar concrete wensen, maar juist naar wat zij niet willen ontvangen – dit in tegenstelling tot het kortere stylingprofiel voor mannen.

Dynamisch en gepersonaliseerd

Dankzij de flexibele architectuur van het nieuwe stylingprofiel wordt het in de toekomst eenvoudiger om middels geïntegreerde A/B-testen snel verbeteringen door te voeren. Daarnaast zet het datateam machine learning in om de fashion dialogue tussen stylist en klant dynamischer te maken. Het platform past personalisatie in de toekomst ook toe op de mate van affiniteit die de klant met mode heeft. Modebewuste klanten die op zoek zijn naar inspiratie wordt in het stylingprofiel gevraagd naar de opkomende trends die ze in hun outfit-box terug willen zien. Klanten die op zoek zijn naar advies wordt naar meer informatie gevraagd middels een intensiever stylingprofiel.

Garderobe-update op gezette tijden

Een nieuwe feature in het stylingprofiel is het stylingabonnement, waarbij klanten eens in de twee tot vier maanden een nieuwe outfit-box ontvangen. Sinds de introductie van het abonnement hebben al 50.000 klanten zich ingeschreven. Wanneer het tijd is voor de nieuwe box, krijgt de klant een herinnering om zijn of haar actuele wensen door te geven aan de stylist.

De expansie van styling on the go

Al langer ziet Zalon dat meer dan 70 procent van alle bestellingen geplaatst wordt via de smartphone of de tablet. In lijn met deze trend zijn succesvolle use cases doorgevoerd voor de app op Android en iOS, die gratis te downloaden zijn in 6 landen en 4 talen. Mobile first staat dan ook centraal bij de verdere optimalisaties die de stylingservice in de toekomst doorvoert.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie